The following research project and design proposal are born from reaching and studying the single-teacher primary schools within Ecuadorian territory under a social connotation. The proposal is based upon creating a design model for a specific case in the rural area of Santa Isabel, Azuay province, which provides an adequate atmosphere motivating the students to attend the daily studying sessions.
The contents below are presented in three different chapters: theoretical bases, analysis of the current space, and design proposal. From the theoretical bases begins a general investigation of physical and environmental ergonomics in educational centers, establishing adequate characteristics for a classroom and the different areas a primary school must own.
The analysis of the current space aims to reach and acknowledge the context of the educational institution, therefore an analysis and diagnosis of the location to be intervened are performed, being able to acknowledge the state of it as a result; furthermore, as a reference for design, an investigation and selection of homologues are conducted.
Finally, with the collected data, a social design is proposed through which the community and the environment are linked to the school, using resources from the local area and natural elements from the surrounding environment. The project consists of an applied concept, proposal design presented in virtual reality, constructive details specifications and projected furnishings
Resumen :
El presente trabajo de investigación y propuesta de diseño nacen desde un acercamiento y estudio de las escuelas unidocentes en las poblaciones aisladas dentro del Ecuador con una connotación social. La propuesta se basa en crear un modelo de diseño para un caso específico dentro del área rural del cantón Santa Isabel, provincia del Azuay, que proporcione un ambiente adecuado y que motive a los estudiantes a acudir a las jornadas de estudio diario.
Los contenidos a continuación se presentan en tres capítulos: bases teóricas, análisis del espacio actual y propuesta de diseño. Iniciando con las bases teóricas se parte de una investigación general de aspectos en ergonomía física y ambiental en centros educativos, estableciendo características adecuadas para un salón de clases y las diferentes áreas con las que debe contar una escuela.
El análisis del espacio actual busca crear un acercamiento y conocer el contexto de la institución educativa, para ello se realiza un análisis y diagnóstico del lugar a intervenir pudiendo conocer el estado del mismo; además, se realiza una investigación y selección de homólogos como referencia de diseño.
Finalmente, con la información recopilada, se propone un diseño social a través del cual la comunidad y el entorno estén vinculados con la escuela, usando recursos de la zona y elementos naturales del entorno.
El proyecto consta de un concepto aplicado, diseño de la propuesta presentado en imágenes en realidad virtual, especificaciones en cuanto a detalles constructivos y mobiliario proyectado
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