Title: | Desarrollo de una herramienta tecnológica lúdica para la iniciación musical en niños |
Authors: | Rojas López, Andrés David |
metadata.dc.contributor.advisor: | Bahamonde Suasnavas, Oscar Andrés |
Keywords: | Artes Musicales Herramienta lúdica Iniciación musical Niñez |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Maestría en Educación Musical |
Issue Date: | 15-Feb-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 109 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4AV;118 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | The present research develops a ludic technological tool for the musical initiation in children
of the Seneca Educational Unit. A mixed (quantitative - qualitative) approach was used, with a
deductive - inductive method, through the application of the survey, interview and auditory
test, it was possible to determine that the students demonstrate a regular level of musical
aptitude, all differentiate satisfactorily the intensity of the sounds, half of the students have
problems to differentiate timbres from instruments, there is not an adequate methodology on
the part of the teachers, that is to say, a defined and sustained system of instrumental use or of
known didactic resources is not perceived. It is proposed, a design of a low-cost playful technological tool that uses the Makey-Makey electronic circuit as an interface to connect different unconventional surfaces (such as pencil drawings, shape- forming cartons, aluminum tape, wires, etc.) , that offers the possibility of producing sounds by pressing the triggers, as if it were a MIDI controller. At the end, the pertinent conclusions of the topic are developed. |
Description: | La presente investigación desarrolla una herramienta tecnológica lúdica para la iniciación musical en niños de la Unidad Educativa Séneca. Se utilizó un enfoque mixto (cuantitativo – cualitativo), con un método deductivo – inductivo, mediante la aplicación de la encuesta, test auditivo y observación se pudo determinar que los alumnos demuestran un nivel regular de aptitud musical, todos diferencian satisfactoriamente la intensidad de los sonidos, la mitad de alumnos tiene problemas para diferenciar timbres de instrumentos, no existe una adecuada metodología por parte de los docentes, es decir no se percibe un sistema definido y sostenido de utilización instrumental o de recursos didácticos conocidos. Se propone, el diseño de una herramienta tecnológica lúdica de bajo costo que utiliza el circuito electrónico Makey-Makey como interfaz para conectar diferentes superficies no convencionales (como dibujos en papel hechos con lápiz, cartones formando figuras, cinta de aluminio, alambres, etc.), que brinde la posibilidad de producir sonidos resionando pulsadores, como si se tratase de un controlador MIDI. Al final se desarrollan las conclusiones pertinentes del tema. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Educación Musical |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32017 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.