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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30385
Title: Calidad y nivel de satisfacción en la atención de los pacientes del Centro de Dialilife - Cuenca 2017
Authors: Largo Coello, Cynthia Marcela
Zamaniego Ávila, Marco Antonio
metadata.dc.contributor.advisor: Jiménez Brito, Doriz Angélica
metadata.dc.contributor.assessor: Méndez Barbecho, Nancy Alexandra
Keywords: Calidad De La Atencion De Salud
Dialisis Renal
Satisfaccion Del Paciente
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 86 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: ENF;826
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Background: chronic kidney disease represents a public health problem worldwide, producing high health costs and negatively affecting the wellbeing of patients. Therefore, it is important to evaluate the quality of health care to allow the implementation of policies that guarantee a better evolution of the disease, and in this way maintain a good adherence to treatment. Objective: To evaluate the quality of care and level of satisfaction in health care received by patients at the Dialilife center - Cuenca. Methodology: a descriptive, cross-sectional study was carried out in 70 patients with chronic renal failure on hemodialysis from the Dialilife hemodialysis center in Cuenca. The whole universe was included, a data collection instrument was applied, it consisted of the de Mira's SERVQHOS questionnaire modified by Rodríguez-González designed to evaluate the quality of care. The tabulation of the data was done in the Excel program and SPSS version 15. Results: Of the total 70 patients studied, 51.4% corresponded to females and 48.6% to males. The most frequent age group was over 65 years with 48.6%. 60% had a primary level of education. 42.9% reported not doing any occupation at present. Hypertension was the most frequent comorbidity with 62.9%. The residence was mainly urban with 65.7%. The quality of care was "much better than expected" in all the evaluated variables, the percentages being lower in relation to the information given by the nurse on body hygiene (64.3%), nutrition (77.1%) and daily activities (70.0%). 77.2% said they were very satisfied with health care. Conclusions: the majority of patients showed high levels of satisfaction with health care, considering the quality of assistance of the staff, facilities and operation of the hemodialysis unit as better than expected. These aspects are favorable to ensure good control of the disease, as well as to increase the quality of life of patients with chronic kidney disease.
Description: 
Antecedentes: la enfermedad renal crónica representa un problema de salud pública a nivel mundial, produciendo altos costos en salud y repercutiendo negativamente en el bienestar de los pacientes. Objetivo: Evaluar la calidad y nivel de satisfacción en la atención de los pacientes del Centro Dialilife - Cuenca. Metodología: se realizó un estudio descriptivo, de corte transversal en 70 pacientes con enfermedad renal crónica en hemodiálisis del Centro de Dialilife de Cuenca. Se trabajó con todo el universo y se aplicó un instrumento de recolección de datos que constó del cuestionario SERVQHOS de Mira JJ, modificado por Rodríguez-González para evaluar la calidad de atención y satisfacción. La tabulación de los datos se realizó en el programa de Excel y SPSS versión 15. Resultados: del total de 70 pacientes estudiados, el 51,4% correspondió al sexo femenino y 48,6% al masculino. El grupo etario más frecuente fue el de más de 65 años con 48,6%, el 60% tuvo un nivel de instrucción primaria, el 42,9% reportó no realizar alguna ocupación en la actualidad. La hipertensión arterial fue la comorbilidad más frecuente con 62,9%. La residencia fue principalmente urbana con 65,7%. La calidad de atención fue “mucho mejor de lo que esperaban” los pacientes en todas las variables evaluadas, siendo más bajos los porcentajes en relación a la información que da la enfermera sobre la higiene corporal (64,3%), la alimentación (77,1%) y las actividades diarias (70,0%). Conclusiones: la mayoría de los pacientes manifestaron altos niveles de satisfacción con los cuidados sanitarios.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Enfermería
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30385
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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