Vision De Colores Lectura Trastornos De La Vision Malestares Fisicos Al Leer
Issue Date:
Dec-2015
metadata.dc.ucuenca.paginacion:
Páginas 50-56
Publisher:
Universidad de Cuenca. Facultad de Ciencias Médicas
metadata.dc.description.city:
Cuenca
Series/Report no.:
610.5;si3030
metadata.dc.type:
Article
Abstract:
Objective: To determine whether the use of color transparencies helps improve reading eliminating visual perceptual distortions, physical discomfort when reading, and Irlen syndrome symptomatology.
Materials and Methods: A quasi-experimental study about effects of Irlen® Method - use of color – was made in sixty-one students from fourth graders in urban schools in Cuenca, which were identified as severe in the range of Irlen in a previous study of prevalence. The participants were evaluated through new observations, interviews and four Irlen Reading Perceptual Scale tests. Central tendency measures and percentages were used for data analysis.
Results: The Improvements in reading due to the use of color in a significant range were: 1) 59% comfort; 2) 37.7% less blurry; 3) 41% less stress and fatigue; 4) 45.9% more confidence and fluency when reading; 5) 34.4% fewer movements on the page; 6) 31.2% elimination of distortions; 7) 13.1% fewer errors when reading; 8) 9.8% improvement in the limited space; 9) 8.2% in limited attention; and 10) 1.6% improvement in reading comprehension.
Conclusion: The use of color transparencies partially helps to eliminate some visual perceptual distortions and physical discomfort
when reading which facilitates the reading process
Description:
Objetivo: Determinar si el uso de transparencias de color ayuda a mejorar la lectura, eliminando distorsiones visuales perceptuales, malestares físicos al leer, sintomatología del síndrome Irlen.
Materiales y Métodos: Estudio cuasi-experimental sobre efectos del Método Irlen® - uso del color - en sesenta y un estudiantes del cuarto grado de las escuelas urbanas de Cuenca, identificados como severos en el rango de Irlen, en un estudio anterior de prevalencia.
Los participantes fueron evaluados a través de nuevas observaciones, entrevistas y cuatro pruebas de la Escala Perceptual de Lectura Irlen. Medidas de tendencia central y porcentajes fueron utilizadas para el análisis de datos.
Resultados: Las mejoras atribuidas al uso del color en rango considerable fueron: 1) 59% comodidad; 2) 37.7% menos borroso; 3) 41% menos tensión y fatiga; 4) 45.9% más seguridad y fluidez al leer; 5) 34.4% menos movimientos en la página; 6) 31.2% eliminación de
distorsiones; 7) 13.1% menos errores al leer; 8) 9.8% mejora del espacio limitado; 9) 8.2% en atención limitada; y 10) 1.6% mejora en comprensión lectora.
Conclusión: El uso de las transparencias de color ayuda parcialmente a eliminar algunas distorsiones visuales perceptuales y malestares
físicos al leer lo que facilita la lectura
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00
Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00
Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00