Title: | Guía de experimentos de óptica con uso de recursos audiovisuales |
Authors: | Tituana Salinas, Freddy Geovanny Vera Moscoso, Carlos Fernando |
metadata.dc.contributor.advisor: | Jara Avevillas, Alberto Santiago |
Keywords: | Educacion Guia Didactica Audiovisuales Enseñanza Aprendizaje Fisica Optica Enseñanza Con Audiovisuales |
Issue Date: | 2015 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 102 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TMF;158 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This thesis has been realised with the purpose to offer physics teacher an additional material which makes it possible to examine this science from another perspective. Therefore, the above-mentioned “Guide of optical experiments with the use of audio-visual means” poses didactic material for the teacher which makes it possible to con-nect the theory of physics with the practice of nature so that the classes get more dy-namic and interesting for the pupils.
To make it easier to understand the suggested guide and above all how to use it, this thesis has been divided into three chapters, in which are examined the theoretical ba-sics, the statistical research and finally the guide of the optical experiments.
The “Guide of optical experiments with the use of audio-visual means” is presented in the chapter number three, consisting of three parts: First, eleven videos of optical ex-periments, which examine the contents of the physics curriculum of the fifth teaching unit of the third year of the BGU; second, a detailed manual of the experiments which are realised in the videos, to make it easier for the teacher to understand those; and fi-nally the curriculum itself, where the adequate moments to show every video to the pu-pils is marked.
To put it in a nutshell, the “Guide of optical experiments with the use of audio-visual means” is meant to be a support for physics teacher to combine theoretical and practi-cal elements of physics to generate a more efficient and intense way of teaching. |
Description: | El presente trabajo se ha realizado con la finalidad de brindar al docente de Física ma-terial adicional que le permita enfocar, desde un punto de vista diferente, el aprendizaje de dicha ciencia. Por lo antes mencionado, la “Guía de experimentos de óptica con uso de recursos audiovisuales” proporciona al profesor material didáctico que le permita relacionar la parte teórica de la Física con la parte práctica de la naturaleza, haciendo las clases más dinámicas e interesantes para el estudiante. Para lograr una fácil compresión y aplicación de la guía propuesta, el trabajo de investigación se lo ha divi-dido en tres capítulos, en los cuales se presenta la fundamentación teórica, la investi-gación estadística y la Guía de experimentos de Óptica.
En el capítulo tres se presenta la “Guía de experimentos de Óptica con uso de recursos audiovisuales”, que se compone de tres elementos: once videos de experimentos de Óptica relacionados con las destrezas con criterio de desempeño del quinto bloque de la malla curricular de la asignatura de Física del Tercer año de BGU; el manual de cada experimento realizado en los videos que proporcione al docente una mejor compresión de los mismos, y finalmente el plan de clase donde se sugiere el momento adecuado para la utilización de cada video.
En fin pretendemos que la “Guía de experimentos de Óptica con uso de recursos au-diovisuales” apoye al docente en las clases de Física, permitiendo generar de una ma-nera eficaz la relación de la teoría con la práctica. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación. Especialidad de Matemáticas y Física |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23145 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.