Title: | Recreación estética autoetnográfica de una espiritualidad sincrética (vaishnava, cristiana y precolombina) en artes visuales contemporáneas |
Authors: | Gómez Pinto, Pablo Sebastián |
metadata.dc.contributor.advisor: | Álvarez Palomeque, Julio Efraín |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-7891-0616 |
metadata.dc.subject.other: | Clasificación de la Investigación::Artes |
Keywords: | Artes Visuales Arte contemporáneo Cultura Esculturas |
Issue Date: | 23-Jul-2024 |
metadata.dc.format.extent: | 32 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.type: | publishedVersion |
Abstract: | Given the dominance of visual culture in this third millennium, individual beliefs and
subjectivities are challenged and even suppressed, as are the most genuine cultural
practices of diverse peoples. Thus, the work Back to Home aesthetically recreates a
syncretic spirituality of Vaishnava, Christian and pre-Columbian origin, in a contemporary
visual creation, the result of an autoethnographic experience. An installation proposal of two
pieces located in vertical order was built. The lower level piece represents three concentric
elements: the outer element consists of ash (representing the impermanence of matter); The
intermediate element represents a volcano with the figure of Virgin Mary on the top (in
allusion to material nature and the temazcal: spiritual pre-Hispanic ritual that takes place in a
small circular hut, representing the womb of Mother Earth); and the inner element shows,
through a small opening, the sacred heart with the image of Radha-Krishna, which
symbolizes the ultimate goal of life, returning to God. The piece on the upper level is made
up of 7 lotus flowers, on the largest of which is a crucified Jesus Christ, with the Chunucari
gold mask and two arms of Vishnu that sprout from below his nailed arms: it is the individual
soul that completed the journey of self-realization through sacrifice. The whole provides an
aesthetic experience, in which different and often conflicting cultural roots manage to
harmonize in communion with the individual. It is a construct of the possibility of individual
cultural resistance in these times, in the form of a self-expressive visual manifesto |
Description: | Ante el dominio de la cultura visual en este tercer milenio, las subjetividades
individuales se ven desafiadas y hasta suprimidas, al igual que las prácticas culturales
originarias de los diversos pueblos. Es así que la obra De vuelta a casa recrea
estéticamente una espiritualidad sincrética de origen vaishnava, cristiano y precolombino,
en una creación visual contemporánea, resultado de una experiencia autoetnográfica. Se
construyó una propuesta instalativa de dos piezas ubicadas en orden vertical. La pieza del
nivel inferior representa tres elementos concéntricos: el elemento externo consiste en ceniza
(representación de la impermanencia de la materia); el elemento intermedio representa un
volcán con la figura de la Virgen María en la cima (en alusión a la naturaleza material y al
temazcal: ritual prehispánico espiritual que se realiza en una choza circular pequeña,
representa el vientre de la Madre Tierra); y el elemento interno muestra, a través de una
pequeña abertura, el sagrado corazón con la imagen de Radha-Krishna, que simboliza la
meta última de la vida, volver a Dios. La pieza del nivel superior se conforma de 7 flores de
loto, sobre la más grande se sitúa un Jesucristo crucificado, con la máscara de oro
Chunucari y dos brazos de Vishnu que brotan por debajo de sus brazos clavados: es el
alma individual que culminó el viaje de la autorrealización a través del sacrificio. El conjunto
propicia una experiencia estética, en que raíces culturales distintas y muchas veces
enfrentadas, logran armonizar en comunión con el individuo. Es un constructo de la
posibilidad de la resistencia cultural individual en estos tiempos, en forma de manifiesto
visual autoexpresivo |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44940 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TAV;505 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Artes Visuales |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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