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Browsing by Author "Nelson, Erica"

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    Community embedded reproductive health interventions for adolescents in Latin America: development and evaluation of a complex multi-centre intervention
    (2013) Decat, Peter; Nelson, Erica; De Meyer, Sara; Jaruseviciene, Lina; Orozco, Miguel Angel; Segura, Zoyla Esmerada; Gorter, Anna Cornelia; Vega Crespo, Bernardo José; Córdova, Kathya; Maes, Lea; Temmerman,, Marleen; Leye,, Els; Degomme, Olivier
    Background: Adolescents in Latin America are at high risk for unwanted and unplanned pregnancies, which often result in unsafe abortions or poor maternal health outcomes. Both young men and women in the region face an increased risk of sexually transmitted infections due to inadequate sexual and reproductive health information, services and counselling. To date, many adolescent health programmes have targeted a single determinant of sexual and reproductive health. However, recent evidence suggests that the complexity of sexual and reproductive health issues demands an equally multi-layered and comprehensive approach. Methods. This article describes the development, implementation and evaluation design of the community-embedded reproductive health care for adolescents (CERCA) study in three Latin American cities: Cochabamba (Bolivia), Cuenca (Ecuador) and Managua (Nicaragua). Project CERCA's research methodology builds on existing methodological frameworks, namely: action research, community based participatory research and intervention-mapping.The interventions in each country address distinct target groups (adolescents, parents, local authorities and health providers) and seek improvement of the following sexual health behaviours: communication about sexuality, sexual and reproductive health information-seeking, access to sexual and reproductive health care and safe sexual relationships.In Managua, we implemented a randomised controlled study, and in Cochabamba and Cuenca we adopted a non-randomised controlled study to evaluate the effectiveness of Project CERCA interventions, in addition to a process evaluation. Discussion. This research will result in a methodological framework that will contribute to the improved design and implementation of future adolescent sexual and reproductive health interventions. Trial registration. ClinicalTrials.gov (NCT01722084). © 2013 Decat et al; licensee BioMed Central Ltd.
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    Publication
    Mejora de la salud sexual y reproductiva del adolescente en América Latina: reflexiones de un Congreso Internacional
    (2015) Pozo Córdova, Kathya; Venkatraman, Chandra Mouli; Decat, Peter; Nelson, Erica; De Meyer, Sara; Jaruseviciene, Lina; Vega Crespo, Bernardo José; Segura, Zoyla Esmeralda; Auquilla Díaz, Nancy Eulalia; Hagens, Arnold; Braeckel, Dirk Van; Michielsen, Kristien
    En febrero de 2014, un congreso internacional sobre la promoción de la Salud Sexual y Reproductiva de los adolescentes (SSRA) tuvo lugar en Cuenca, Ecuador. Su objetivo era compartir evidencia sobre proyectos y programas de intervención eficaz en SSRA en América Latina, y vincular esta evidencia a la política de SSRA y al desarrollo de programas. Más de 800 personas participaron en un evento de tres días con sesenta y seis presentaciones. Este documento resume los puntos clave del congreso y del proyecto CERCA (Cuidado de la Salud sexual y Reproductiva para Adolescentes enmarcada en la comunidad). Su objetivo es orientar la investigación futura y la política de SSRA en América Latina. 1. El contexto es importante. Los comportamientos individuales están fuertemente influenciados por el contexto social en el que se producen a través de factores determinantes a nivel individual, relacional, familiar, comunitario y social. Las normas de género, actitudes y facilidad de comunicación son dos factores determinantes. 2. Acción innovadora. Hay evidencia limitada e irregular de los enfoques eficaces para llegar a los adolescentes con intervenciones que necesitan llevarse a escala. Sin embargo, existen varios ejemplos que fueron presentados en el congreso y que se ven prometedores e innovadores porque proporcionan una educación integral de la sexualidad a través de los métodos convencionales y el uso de nuevos medios de comunicación, la mejora del acceso a servicios de salud, y uso de intervenciones comunitarias para llegar a los adolescentes, familias y su comunidad. 3. Mejor medición. Los diseños de evaluación y los indicadores elegidos para medir el efecto e impacto de las intervenciones no siempre son sensibles a los cambios sutiles y graduales. Esto puede crear una brecha entre la eficacia de medidas y el impacto percibido por las poblaciones beneficiarias. Por lo tanto, una conclusión es que necesitamos más pruebas para determinar mejor los factores que obstaculizan el progreso en la SSRA de América Latina, para innovar y responder con flexibilidad a los cambios en la dinámica social y las prácticas culturales, y para medir mejor el impacto de las estrategias de intervención existentes. No obstante, este congreso proporcionó un punto de partida para construir un esfuerzo común entre las multi agencias y multi-país que genere evidencia específica sobre SSRA con el objetivo de orientar la toma de decisiones políticas y programas. En una región que aún tiene barreras de acceso a la educación y los servicios de SSRA y se encuentran las tasas de embarazo adolescente más altas del mundo, los participantes coincidieron en que no hay tiempo que perder.
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    The unintended consequences of sex education: an ethnography of a development intervention in Latin America
    (2014) Nelson, Erica; Edmonds, Alexander B.; Ballesteros, Marco; Encalada Soto, Diana; Rodríguez, Octavio
    This paper is an ethnography of a four-year, multi-disciplinary adolescent sexual and reproductive health intervention in Bolivia, Nicaragua and Ecuador. An important goal of the intervention – and of the larger global field of adolescent sexual and reproductive health – is to create more open parent-to-teen communication. This paper analyzes the project's efforts to foster such communication and how social actors variously interpreted, responded to, and repurposed the intervention's language and practices. While the intervention emphasized the goal of ‘open communication,’ its participants more often used the term ‘confianza’ (trust). This norm was defined in ways that might – or might not – include revealing information about sexual activity. Questioning public health assumptions about parent–teen communication on sex, in and of itself, is key to healthy sexual behavior, the paper explores a pragmatics of communication on sex that includes silence, implied expectations, gendered conflicts, and temporally delayed knowledge.

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