Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44542
Title: The Reality of CLIL in Public Schools in Ecuador
Other Titles: La realidad de AICLE en instituciones públicas de Ecuador
Authors: Abad Celleri, Mónica Patricia
Fajardo Dack, Tammy Mercedes
Argudo Serrano, Juanita Catalina
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Abad Celleri, Mónica Patricia, monica.abad@ucuenca.edu.ec
Keywords: EFL teachers
EFL practices
CLIL
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2024
metadata.dc.ucuenca.embargoend: 31-Dec-2050
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 83-107
metadata.dc.source: Content and Language Integrated Learning in South America Multilingual Education
metadata.dc.identifier.doi: 10.1007/978-3-031-52986-3_6
Publisher: Springer Nature
metadata.dc.type: CAPÍTULO DE LIBRO
Abstract: 
This study examines Ecuadorian EFL teachers’ CLIL knowledge and pedagogical practices. An online questionnaire and class observations were designed for data collection. The questionnaire was filled out by 105 participants. Confirmatory factor analysis revealed four latent dimensions of CLIL practices which were also evidenced in the observations: guiding input and supporting cognitive skills, supporting output, focusing on content, and languaging (oral language). Teachers’ lack of knowledge of CLIL principles hinders content and language integration in classes. Implications for teacher training and future research are discussed.
Description: 
Este estudio examina el conocimiento y las prácticas pedagógicas de los profesores de inglés como lengua extranjera (EFL) en Ecuador sobre CLIL. Se diseñó un cuestionario en línea y se realizaron observaciones de clases para la recolección de datos. El cuestionario fue completado por 105 participantes. El análisis factorial confirmatorio reveló cuatro dimensiones latentes de prácticas CLIL que también se evidenciaron en las observaciones: guiar la entrada y apoyar las habilidades cognitivas, apoyar la producción, enfocarse en el contenido y el lenguaje (lenguaje oral). La falta de conocimiento de los principios CLIL por parte de los profesores obstaculiza la integración del contenido y el idioma en las clases. Se discuten las implicaciones para la formación de profesores y la investigación futura.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44542
https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85188881608&origin=resultslist
ISBN: 978-3-031-52985-6
ISSN: 2213-3208, e 2213-3216
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf
  Until 2050-12-31
16.97 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00