Title: | Calidad de servicios en los centros de desarrollo infantil públicos en el cantón Cuenca |
Authors: | Pillacela Lituma, Nelba Nathaly Castro Zhunio, Tania Verónica |
metadata.dc.contributor.advisor: | Muñoz Pauta, Marco Antonio |
Keywords: | Psicología Educativa Desarrollo Infantil Calidad de servicios |
Issue Date: | 16-May-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 40 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;426 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The quality of the stimulating experiences generated during early childhood are crucial for the construction and strengthening of skills, abilities, attitudes, abilities, emotions and, in general, behaviors that are consolidated throughout the first three years of life. The objective of the present investigation is to describe the quality of services in the Child Development Centers (CDIs) public of the MIES in the canton of Cuenca. This is a study with a quantitative approach, non-experimental design, cross-sectional type, which included 35 CDIs from the canton of Cuenca. The collection of information on the quality variable of services in the CDI was made through the Technical Evaluation File of the Public and Private Services of Integrated Child Development (FETSPPDII). The results found that the quality of care provided by the CDIs were optimal in terms of performance of the management dimensions in DII. This study identified that the quality of services provided by the CDIs mostly comply with the indicators proposed in the management dimensions, however, there are still dimensions such as: transport management and educational management that should be taken into account with the In order to improve the quality of services. |
Description: | La calidad de las experiencias estimulantes generadas durante la primera infancia son determinantes para la construcción y fortalecimiento de las habilidades, destrezas, actitudes, capacidades, emociones y, en general conductas, que se consolidan a lo largo de los tres primeros años de vida. El objetivo de la presente investigación es describir la calidad de servicios en los Centros de Desarrollo Infantil (CDI´s) públicos del MIES en el cantón Cuenca. Se trata de un estudio con enfoque cuantitativo, diseño no experimental, tipo transversal, que incluyó 35 CDI´s del cantón Cuenca. La recolección de información sobre la variable calidad se servicios en los CDI se realizó a través de la Ficha de Evaluación Técnica de los Servicios Públicos y Privados de Desarrollo Infantil Integral (FETSPPDII). Los resultados encontrados establecen que la calidad de atención que brindan los CDI´s fueron óptimos en términos de desempeño de las dimensiones de gestión en DII. Este estudio identificó que la calidad de servicios que brindan los CDI´s en su mayoría cumplen con los indicadores planteados en las dimensiones de gestión, sin embargo, aún quedan dimensiones como: gestión de transporte y gestión educativa que se deberían tomar en cuenta con el fin de mejorar la calidad de servicios. |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Educativa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32671 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.