Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32554
Title: Percepción de docentes universitarios sobre culturas, políticas y prácticas inclusivas en la Facultad de Psicología
Authors: Jara Vázquez, Ximena Catalina
Narváez Orellana, Edwin Alejandro
metadata.dc.contributor.advisor: Clavijo Castillo, Ruth Germania
Keywords: Psicologia Educativa
Docentes Universitarios
Inclusion Universitaria
Educacion Inclusiva
Issue Date: 26-Apr-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 44 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;423
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Inclusive education is defined as respect, solidarity and acceptance, without excluding the other because of their characteristics, needs, interests, potential or limitations. The objective was to describe the perceptions of teachers in the School of Psychology about inclusive cultures, policies and practices. Non-experimental, descriptive quantitative study. Forty-four university professors, 17 men and 27 women participated. Universe was finite. Instrument used was the adaptation of the Index for Inclusion in the field of Higher Education. Among the main results, it was found that 20 of 44 teachers require training in methodology and attention to the diversity of students in the university. In addition, teachers who received some type of training in inclusive education have better scores than those who have not received this type of training. Teachers with more than 12 years of experience showed marked flaws in: feeling welcomed and the philosophy, principles and objectives of inclusive education. New information on inclusive education within the Faculty, as well as inclusive education of great importance because it identifies and responds to the diversity of all students, so that the teaching-learning process is adequate.
Description: 
La educación inclusiva se define como respeto, solidaridad y aceptación, sin excluir al otro por sus características, necesidades, intereses, potencialidades o limitaciones. Como objetivo se planteó el describir las percepciones de los docentes en la Facultad de Psicología sobre culturas, políticas y prácticas inclusivas. Estudio no experimental, cuantitativo descriptivo. Participaron 44 docentes universitarios, 17 hombres y 27 mujeres. El universo fue finito. El instrumento utilizado fue la adaptación del Index for Inclusion en el ámbito de la Educación Superior. Entre los principales resultados se encontró que 20 de 44 docentes requieren formación en metodología y atención a la diversidad de estudiantes en la universidad. Además, los docentes que recibieron algún tipo de formación en educación inclusiva tienen puntuaciones por encima del punto de corte que aquellos que no han recibido este tipo de formación. Docentes con más de 12 años de experiencia mostraron falencias marcadas en: sentirse acogido y la filosofía, principios y objetivos de la educación inclusiva. Se aportó con nueva información sobre la educación inclusiva dentro de la Facultad, además se manifiesta la educación inclusiva de suma importancia debido a que se identifica y responde a la diversidad de todos los estudiantes, de modo que el proceso de enseñanza-aprendizaje es adecuado.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Educativo
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32554
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdftexto completo1.25 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00