Electric Cars Private Vehicles Public Transport Renewable Energies Urban Metabolism
Issue Date:
Jan-2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion:
Páginas 151-158
metadata.dc.description.numberSequence:
volumen 6, número 10
metadata.dc.identifier.doi:
10.18537
Publisher:
Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city:
Cuenca
metadata.dc.type:
Article
Abstract:
The purpose of this paper is to study the impact of changing private
vehicles in Ecuador’s three main cities from combustion engines to
their electric counterparts, and to assess whether the newly created
electricity demand could be met by renewable energies located within the
city boundaries. The work studies Ecuador’s three main cities: Quito,
Guayaquil and Cuenca. It was found that in theory and in the extreme case, if
there were a sudden change where all the cars and SUVs of Quito were to be
replaced by electric vehicles, an electricity demand would be created that
could be satisfied through roof installed solar PV within the city boundaries.
It would not be feasible however, to do this through wind power. Overall, it
was recognised that in reality the changeover to electric vehicles is not likely
to be sudden, plus that a transition to electric cars and SUVs only works
towards partially solving the problem of fossil fuel demands from the
transport sector, but has little impact on the issue of congestion and space
requirements. As such, mass transit, multi-modal, electric transport systems
have an important role to play in this context for the next stage of research.
Description:
El propósito de este trabajo es estudiar el impacto del cambio de vehículos
privados en las tres principales ciudades de Ecuador, y evaluar si la demanda
de electricidad creada podría ser satisfecha por energías renovables ubicadas
dentro de los límites de la ciudad. El trabajo estudia las tres principales
ciudades del Ecuador: Quito, Guayaquil y Cuenca. Se encontró que en teoría
y en el caso extremo, si hubiese un cambio repentino donde todos los autos
y VUDs de Quito serían reemplazados por vehículos eléctricos, se crearía una
demanda de electricidad que podría satisfacerse a través la energía solar
fotovoltaica dentro los límites de la ciudad. Esto estaría en línea con la teoría
del metabolismo urbano. Sin embargo, no sería factible, hacer esto a través
de la energía eólica. En general, se reconoció que en la realidad habría una
transición más lenta hacia el uso de vehículos eléctricos, que resolvería
parcialmente la demanda de combustibles fósiles del sector de transporte,
con poco impacto en la problemática de congestión y la demanda de espacio.
Como tal, los sistemas de transporte colectivo y de transporte multimodal
tienen un importante papel que desempeñar en este contexto para la
siguiente etapa de la investigación.
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00
Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00
Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00