Analisis Arquitectonico Diseño Locales Comerciales Loewe Javier Carvajal
Issue Date:
Jan-2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion:
Páginas 91-92
metadata.dc.description.numberSequence:
volumen 6, número 10
metadata.dc.identifier.doi:
10.18537
Publisher:
Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city:
Cuenca
metadata.dc.type:
Article
Abstract:
Between 1959 and 1964, Javier Carvajal architectural team built thirteen
boutiques for Spanish fashion firm Loewe. The innovative design of the
boutiques was part of a period of renewal and makeover of the brand,
boosted by the cultural modernization that was taking place in Spain. It was
at this point when collaborations between architects, artists and fashion
entrepreneurs such as Carvajal and Loewe started to increase, as a way to
transform entirely the boutiques, products, commercial strategies and
corporate image of the brand as a whole. A critical analysis of the boutiques
is crucial to get to know the strategies Javier Carvajal used in his designs for
Loewe. It is known, for example, that Carvajal transformed Loewe’s boutique
located in Serrano Street (Madrid) into an exhibition hall in order to present
the new products of the firm as true fashion masterpieces. This and other
examples are showcased in this article, which aims to produce a
methodological way to analyse the architecture of shops based in Carvajal
and Loewe’s work.
Description:
Entre 1959 y 1964 el arquitecto Javier Carvajal diseñó y construyó
trece locales comerciales para la firma Loewe. Estos proyectos se
enmarcan en un periodo de renovación de la Casa que necesitaba
un cambio de imagen, impulsado por la corriente de modernización que
estaba viviendo España. En aquel momento se buscaba la colaboración entre
arquitectos, artistas y empresas que al igual que Carvajal y Loewe trabajarían
en equipo para transformar tanto las tiendas y productos de la firma, como
las estrategias comerciales y de imagen. El análisis crítico de la tienda que
diseñó el arquitecto para la empresa permite conocer los procesos de diseño
que Carvajal empleó en la Serrano de Loewe. Transformó el local comercial
en una sala de exposiciones digna de albergar los nuevos productos de la
firma, dándoles un trato de auténticas obras de arte. El objetivo de esta
investigación es analizar la obra de Carvajal para Loewe como ejemplo de
diseño comercial, de manera que nos permita producir una propuesta de
metodología de análisis arquitectónico de tiendas.
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00
Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00
Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00