Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26548
Title:
Compound nouns and reading comprehension: creating awareness of compound nouns to improve the reading comprehension of students of english at the university of Cuenca
Educacion Lingüistica Aplicada Sustantivos Compuestos Decodificacion Comprension Lectora Enseñanza Del Ingles Tesis De Maestria En Lengua Inglesa Y Lingüistica Aplicada
Issue Date:
2016
metadata.dc.ucuenca.paginacion:
252 páginas
metadata.dc.description.city:
Cuenca
Series/Report no.:
TM4;1101
metadata.dc.type:
masterThesis
Abstract:
The purpose of this research was to investigate the impact that direct instruction of compound noun identification and decoding had on the reading comprehension of a third-level group of EFL (English as a Foreign Language) students at the University of Cuenca during the semester March-July, 2013. Accordingly, a quasi-experimental study was applied to one group of thirty students in an intact class, using a mixed methods approach. Pretests and posttests were administered before and after the treatment, while a survey and an interview helped triangulate the results. The treatment was composed of three main parts. First, students were taught how to identify compound nouns. Second, they used inventories to decode compound nouns. Finally, students applied this knowledge to reading comprehension exercises. The results were processed by SPSS 22 which allowed to run the t test for repeated measurements. The findings revealed that the direct instruction of compound nouns produced a reasonable increase in the students’ reading comprehension ability.
Description:
El propósito de esta investigación fue indagar sobre el impacto que tendría una enseñanza directa de la identificación y decodificación de los sustantivos compuestos en la comprensión lectora de un grupo de estudiantes de tercer nivel de inglés como lengua extranjera de la Universidad de Cuenca durante el semestre Marzo-Julio de 2013. Para el efecto, se aplicó un estudio cuasi-experimental a un grupo de treinta estudiantes en una clase intacta, usando un enfoque de métodos mixtos. Se administró pruebas antes y después del tratamiento en tanto que un cuestionario y una entrevista ayudaron a triangular los resultados. El tratamiento estuvo compuesto de tres partes principales. En primer lugar, se enseñó a los estudiantes a identificar los sustantivos compuestos. Luego, los estudiantes usaron inventarios para decodificar dichos compuestos. Finalmente, los participantes aplicaron este conocimiento en los ejercicios de lectura comprensiva. Los resultados se procesaron por medio de SPSS 22 que permitió realizar la prueba t para mediciones repetidas. Los hallazgos revelaron que la enseñanza directa de los sustantivos compuestos produjo un incremento razonable en la habilidad de comprensión lectora de los participantes.
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00
Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00
Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00