Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5567
Title: Currículo por rincones y su influencia en el aprendizaje cognitivo en niños de 4 a 5 años
Authors: Durán Lupercio, Angela Liduvina
Siguenza Ordóñez, Rosely del Pilar
metadata.dc.contributor.advisor: Cordero Fernández, Vanessa Estefanía
Keywords: Curriculo
Aprendizaje
Cognicion
Psicologia Infantil
Enseñanza
Centro Infantil
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 108 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;300
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The curriculum through game corners is important since its application in the teaching- learning process lets children develop cognitive, motive, intellectual, linguistic, and social abilities. Besides, children acquire autonomy, independence, and creativity to do the different pedagogical activities given by the teacher. It is a very useful tool to get a dynamic work in the classroom and it is related with the role of the teacher who acts as a mediator or a facilitator in the classroom. The space distribution and the organization of the teaching will let each child to be his own learning constructor. The objective of this research work is to analyze the influence of the curriculum by means of game corners in the cognitive development in children from 4 to 5 years old at "HernánMalo Gonzales Kindergarten," comparing with the group of children at "San Blas Kindergarten" who work with the curriculum "Volemos Alto," where the teaching- learning process is based on the stages of the child’s development. By applying the different research techniques such as the observation card and the development observational scale Secadas, it was shown that the game corner improves the cognitive development of children.
Description: 
El currículo por rincones resulta importante, ya que su aplicación dentro del proceso educativo le permite al niño aprender habilidades cognitivas, motoras, intelectuales, lingüísticas y sociales. Además los niños adquieren autonomía, independencia y creatividad para realizar las diferentes actividades pedagógicas propuestas. Es una herramienta muy útil para dinamizar el trabajo en el aula y se relaciona con el rol del educador quien actúa como mediador o facilitador en el aula. La distribución del espacio, la organización de enseñanza, permitirá al niño ser el constructor de su propio aprendizaje. El objetivo de esta investigación es analizar la influencia del currículo por rincones en el aprendizaje cognitivo en niños de 4 a 5 años del centro infantil Hernán Malo Gonzales en comparación con el grupo de niños que asisten al centro infantil San Blas, los cuales se basan en el currículo Volemos Alto en donde la enseñanza va en torno a las etapas de desarrollo del niño. Al aplicar las diferentes técnicas de investigación como la ficha de observación y la escala observacional de desarrollo Secadas se demostró que el currículo por rincones mejora el aprendizaje cognitivo de los niños.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Psicología Educativa con Especialización en Educación Temprana
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5567
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdftexto completo2.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00