Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5062
Title: Propuesta de un sistema de control de calidad cero defectos en la Empresa Gráficas Hernández CIA. LTDA.
Authors: Gárate Encalada, Sandra Maribel
metadata.dc.contributor.advisor: Jadán Avilés, Diana Carolina
Keywords: Control De Calidad
Manual De Calidad
Sistema De Gestion
Procesos
Procedimientos
Ingenieria Industrial
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 163 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TN;396
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The quality of a company is a matter of vital interest because it allows to produce goods that satisfy customer expectations and even exceed them, however, quality involves not only products but also the quality of human resources meaning that human talent must be trained and motivated to develop quality products and be able to remove all processes or inconvenient that don’t allow to meet this goal or don’t add value to the product. In mankind and industry progress it has been considered several stages of concept and philosophies of quality, starting from very basic principles going to innovative processes and all the philosophies that cover all the topics of interest in this huge world. A very prominent philosophy from years ago and actually developed by Phiilip Crosby called Zero Defect, a methodology to manufacture quality products since the first time. This is the reason why I have considered the proposal of a quality control system based on this philosophy. To make this proposal we must consider several aspects such as the description of the company and setting up processes that will help us to measure the relevant issues in which we must focus our study to develop a quality manual. A quality manual is composed of eight sections set as required by ISO 9001:2008 which contemplate certain procedures for the implementation of a Quality Management System which includes all contents that are part of a company such as raw materials, WIP, finished products, customer, human talent, and suppliers. In chapter I “Development of specific concepts” we focus on the right way to understand the issue of quality and contents related to it. Chapter II “Description of the company and current situation” it is, judging the most important aspects that can influence the production of quality or not quality. Chapter III “Setting up company processes and identifying problems for no quality” to justify the need to propose a system that helps to control quality in the company. Chapter IV “Quality Control System proposal” through the development of a quality manual based on ISO 9001:2008. Finally, in the annexes specified details that helped to achieve this proposal.
Description: 
La calidad en una empresa es un tema de vital interés debido a que permite elaborar productos que cumplan con las expectativas del cliente y superar los mismos, sin embargo, la calidad no involucra únicamente a los productos sino también la calidad del recurso humano. En de la industria se han considerado varias fases del concepto y filosofías de calidad, desde principios muy básicos hasta procesos innovadores y filosofías completas. Una filosofía muy destacada desde años atrás y en la actualidad es la desarrollada por Phiilip Crosby denominada Cero Defectos, una metodología para elaborar productos de calidad a la primera vez. En este trabajo es necesario considerar la descripción de la empresa y el levantamiento de procesos para la elaboración de un manual de calidad que está compuesto por ocho apartados que establece como necesarios la norma ISO 9001:2008 en los cuales se contemplan ciertos procedimientos para la implementación de un Sistema de Gestión de Calidad. En el capítulo I se desarrollan los conceptos específicos sobre Calidad. En el capítulo II se realiza la descripción de la empresa y la situación actual en la que se encuentra, juzgando los aspectos más relevantes que pueden influir en la elaboración de productos. En el capítulo III se elabora el levantamiento de procesos de la empresa y la identificación de los problemas de no calidad. En el capítulo IV se propone un Sistema de control de calidad mediante la elaboración de un manual de calidad basado en la norma ISO 9001:2008.
metadata.dc.description.degree: 
Ingeniero Industrial
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5062
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdftexto completo2.16 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00