Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5042
Title: Tipos de acoso escolar entre pares en el colegio Nacional Mixto Miguel Merchán Ochoa
Authors: Morales Buestan, Augusto Hernán
Pindo Roldán, Mayra Alejandra
metadata.dc.contributor.advisor: Ordóñez Ordóñez, Miriam Carlota
Keywords: Acoso Escolar
Bullying
Unidad Educativa
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 129 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;297
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The school harassment (Bullying) is considered as a reiterative phenomenon whose object is damaged at the victim. This harassment has produced between pairs evidencing a symmetry of power, intentionality and persistency in the time, whose consequence are low esteem, academic underachievement, afraid to start alone in the classroom, make believed illness for won´t go to school and so on. The school harassment may be direct or indirect. Direct school harassment can appreciate through kicks, punches, insults, shouting, pinching, shoving, hair pulled, unwanted sexual harassment; while the indirect is through conducts as ignore at other people social exclude, property damage, theft and cyber bulling. The school harassment as such is a psychosocial phenomenon pluricausal complex that includes the microsystem, at the mesosystem and macro system. In front of complex reality arise our interest of study this phenomenon at the level of high school students keeping as investigation propose and identify the types and manifestation more frequencies of scholar harassment between bachelor students, directly linked to the variables of sex and age.
Description: 
El acoso escolar (Bullying), es un fenómeno reiterativo cuyo objetivo es dañar a la víctima, este acoso se produce entre pares evidenciándose una asimetría de poder, intencionalidad y persistencia en el tiempo, cuyas consecuencias son baja autoestima, bajo rendimiento académico, miedo a estar en el aula solo, fingir enfermedades para no ir al colegio, entre otros. El acoso escolar es directo o indirecto. El directo se puede manifestar mediante patadas, puñetazos, insultos, gritos, pellizcones, empujones, jaladas del cabello, acoso sexual indeseado; mientras que el indirecto lo hace mediante conductas como ignorar a la otra persona, excluirla socialmente, daño a la propiedad del otro, robo y cyberbullying. El acoso escolar como tal es un fenómeno psicosocial complejo pluricausal que incluye al microsistema, al mesosistema y al macrosistema. Frente a esta realidad compleja surge nuestro interés de estudiar dicho fenómeno a nivel de los estudiantes de bachillerato manteniendo como propósito investigativo el identificar los tipos y manifestaciones más frecuentes de acoso escolar presentes entre estudiantes de bachillerato, directamente vinculados a las variables de sexo y edad.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Psicología Educativa en la Especialición de Orientación Profesional
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/5042
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdftexto completo2.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00