Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4878
Title: La risoterapia como ayuda para el equilibrio emocional del niño
Authors: Zari Méndez, Estefanía Carolina
Zavala Lasso, Verónica Johanna
metadata.dc.contributor.advisor: Barros Espinosa, Martha Lucía
Keywords: RISOTERAPIA
AUTOESTIMA
INTELIGENCIA
EMOCIONES
EQUILIBRIO EMOCIONAL
NIÑAS
NIÑOS
FAMILIA
UNIDAD EDUCATIVA JUAN PABLO II
CUENCA
Issue Date: 2013
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 166 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPS;836
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The purpose of this study was to analyze how the Laughter Therapy helps emotional balance in children 10 to 12 years of John Paul II City Education Unit Cuenca - Ecuador , during the academic year 2012 -2013 . That is why was based theoretically on Risoterapia subsequently Emotional Intelligence theme was addressed , and concluded with the content of Self-Esteem . In order to achieve the above objectives , various tools , such as the interview, survey and test AF5 was used , then an intervention plan based on Laughter Therapy , which was applied for a period of two months just was developed number of sessions, and the results were verified by a Retest applied to a control group and an experimental group . Once the field work, it was determined that the experimental group showed an increase in scores in the areas : Academic Labor , Emotional and Family , but in the remaining areas were: Social and Physical , scores score less in relative to the control group , after completing therapy .
Description: 
El propósito de la presente investigación fue analizar como la Risoterapia ayuda en el equilibrio emocional de los niños de 10 a 12 años de la Unidad Educativa Juan Pablo II de la Ciudad de Cuenca – Ecuador, durante el período lectivo 2012 -2013. Es por ello que se fundamentó teóricamente sobre la Risoterapia, posteriormente se abordó el tema de Inteligencia Emocional, y se concluyó con el contenido de Autoestima. Con el fin de alcanzar los objetivos anteriormente mencionados, se utilizó varias herramientas, tales como la entrevista, la encuesta y el Test AF5; posteriormente se elaboró un plan de intervención basado en la Risoterapia, que fue aplicado por un lapso de dos meses con igual número de sesiones, y cuyos resultados fueron comprobados mediante un Retest aplicado a un grupo de control y un grupo experimental. Concluido el trabajo de campo, se determinó que el Grupo Experimental registró un aumento de las puntuaciones en las áreas: Académico Laboral, Emocional y Familiar; sin embargo en las áreas restantes que fueron: Social y Físico, las puntuaciones obtuvieron un menor puntaje, en relación al Grupo de Control, una vez realizadas las terapias.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Psicología Educativa en la especialización de Educación Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4878
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdftexto completo2.79 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00