Title: | Estudio de la estructura familiar de las familias de los alumnos(as)y su relación con el rendimiento académico. Unidad Educativa Zoila A. Palacios. Cuenca 2011-2013 |
Authors: | Maita Supligüicha, Aida Lucrecia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ochoa Balarezo, Juana Virginia |
Keywords: | Estructura Familiar Rendimiento Academico Familia Genograma Escuela Zoila Aurora Palacios Rendimiento Escolar Tesis De Maestria En Intervencion Psicosocial Familiar |
Issue Date: | 2013 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 122 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;760 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | This research investigated family structure and its relation to academic achievement in children, its goal was to study the family structure and academic achievement of pupils at “Zoila Aurora Palacios” school in Cuenca, Ecuador.
Quantitative and qualitative methods were applied and “fundamental theory” is the underlying conceptual premise. The universe consists of the total student population at this school with a sample of twenty students and their families from which the academic grade information was obtained (school records) and to whom a structured interview guide was applied to gain data for analysis on family structure. The results show that children from families with a stable income and an adequate family structure show high academic achievement.
Children from poor single parent families whose structure lacks the presence of either father or mother, and where the parental units lack basic academic skills, have low levels of academic achievement.
Conclusions: if children are low achievers in school the family environment needs to be examined. Family structures where the emotional presence and economic contribution of a parent is missing are dysfunctional. Having children should be based on profound reflection on part of men and women since it is unfair to children if their basic needs can´t be attended to. |
Description: | Antecedentes:
Es una investigación que estudia: laestructura familiar y su relación con el rendimiento académico.
Objetivo: Realizar un estudio sobre; la relación entre estructura familiar y rendimiento académico de los alumnos (as) en la escuela “Zoila Aurora Palacios”.
Material y método: Estudio cualitativo – cuantitativo, fundamentación teórica la Teoría Fundamentada. La población son todos los alumnos de la escuela, la muestra son veinte alumnos con sus familias en la ciudad de Cuenca/Ecuador. La información se obtiene en la escuela (promedio de notas), y en los hogares utilizando una guía de entrevista para el análisis de la estructura familiar.
Resultados: familias que tienen manejo adecuado de la estructura familiar, empleo fijo, producen hijos con alto rendimiento. Familias mono-parentales con estructura familiar sin la presencia del padre o madre, pobreza, sin formación académica, producen hijos con bajo rendimiento.
Conclusiones: Si los alumnos no rinden en clases, analizar el contexto familiar. Estructura familiar sin presencia afectiva, económica del padre o madre, causa disfuncionalidad. Merece reflexión profunda para hombres y mujeres traer hijos al mundo; no es justo para niños(as) tener carencias de lo básico para vivir. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Intervención Psicosocial Familiar |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4849 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|