Title: | Abuso y mal uso vocal en los docentes de educación básica de la Escuela Fiscal Básica Panamá y la Unidad Educativa Leoncio Cordero Jaramillo de la ciudad de Cuenca 2023-2024 |
Other Titles: | Abuso y mal uso vocal en los docentes de educación básica de la escuela Fiscal Básica Panamá y la Unidad Educativa Leoncio Cordero Jaramillo de la ciudad de Cuenca 2023-2024 |
Authors: | Ortiz Zuña, Yessenia Andrea |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ortega Mosquera, Paola Gabriela |
metadata.dc.description.uri: | 0009-0009-0962-2491 |
metadata.dc.subject.other: | Clasificación de la Investigación::Medicina::Enfermedades::Enfermedades otorrinolaringológicas |
Keywords: | Fonoaudiología Abuso vocal Disfonía |
Issue Date: | 11-Apr-2024 |
metadata.dc.format.extent: | 56 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.type: | submittedVersion |
Abstract: | Background: The voice is the main means of communication for teachers in the classroom. However, when teaching classes, they often use inappropriate behaviors, such as raising the tone of their voice, shouting, clearing their throat, using if for long hours without breaks, among others. It is important that they avoid these behaviors that alter the health of their voice, affecting their communication, physical well-being, and social, personal, family, emotional and work relationships.
Objective: Determine vocal misuse and abuse in basic education teachers of the Panama Basic Fiscal school and the Leoncio Cordero Jaramillo Educational Unit of the city of Cuenca in the period 2023-2024. Methods: A cross-sectional quantitative descriptive study was carried out with a sample of 61 teachers where vocal habits were analyzed through the questionnaire “Occupational and personal factors that affect the phonatory system” and tabulated using the SPSS version 25 program.
Results: Of the 61 respondents, the women with the highest percentage were the age groups 31-40 and 41-50 years old with 29.5% while the age group of men were 51-60 years old or older with 13.1%. There were risk behaviors, such as increasing their voice by 44.3% and sharpening it by 34.4% when they had between 31 to 40 students, and increasing their voice by 42.6% and sharpening it by 24.6% when they had between 21 and 30 students, Conclusion: Teachers engage in behaviors that reflect vocal abuse and misuse, such as smoking, drinking alcohol, coffee, tea, aggravating the tone |
Description: | Antecedentes: La voz es el principal medio de comunicación de los docentes en el aula, al impartir clases suelen usar conductas inapropiadas como elevar el tono de la voz, gritar, carraspear, utilizarla por largas horas sin descansos, entre otras. Es importante que eviten estas conductas que alterar la salud de la voz, afectando su comunicación, bienestar físico, relaciones sociales, personales, familiares, emocionales y laborales.
Objetivo: Determinar el abuso y mal uso vocal en los docentes de educación básica de la escuela Fiscal Básica Panamá y la Unidad Educativa Leoncio Cordero Jaramillo de la ciudad de Cuenca en el periodo 2023-2024. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo cuantitativo de corte transversal con una muestra de 61 docentes, donde se analizó los hábitos vocales a través del cuestionario de “Factores ocupacionales y personales que afectan al sistema fonatorio” y se tabuló mediante el programa SPSS versión 25.
Resultados: De los 61 encuestados, las mujeres con mayor porcentaje fueron el grupo etario de 31-40 años y 41-50 años con un 29.5%, mientras que el grupo etario hombres fueron de 51-60 o más años con 13.1 %. Conductas de riesgo como aumentar la voz un 44,3% y agudizar un 34,4% cuando tienen entre 31 a 40 alumnos y cuando tienen entre 21 a 30 alumnos aumentan su voz un 42,6% y agudizar un 24,6%. Conclusión: Los docentes poseen conductas de abuso y mal uso vocal como fumar, beber alcohol, café, té, agravar el tono. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44561 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TECF;144 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Fonoaudiología |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|