Title: | La sacralidad del arte originario andino desde la perspectiva antropológica y de los estudios culturales |
Authors: | Alarcón Quito, Keyla Tamara |
metadata.dc.contributor.advisor: | Abad Merchán, Andrés |
Keywords: | Sacralidad Del Arte Arte Andino Arte Originario Andino Tesis De Maestria En Artes |
Issue Date: | 2013 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 146 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4AV;26 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | The new Art consideration as a phenomenon of social and cultural significance allows
the realization of this work presents the Sacredness of Art in Andean Cultures
Originating from the anthropological and cultural studies .
An important aspect in the Worldview of native Andean cultures is the phenomenon of
Shamanism and its connection with the sacred. Our study focuses on the shamanic
ritual context as a metaphysical category that is more abstract symbolic manifestation
through art , present from the Western perspective , in each of the items of power that
shape their paraphernalia or those used as offerings or implements the ritual for
spiritual teachers .
While the creators of these forms of artistic expression , technical considerations are
not interested or aesthetic value which are provided objects and works for the
Western World , this seems evident artistic quality .
From the field of anthropology and cultural studies , to understand the vision and
transcendence for Andean spiritual teachers , known as yachak , carries an ancient
tradition , magical , full of rituals help to strip doubts and prejudices of those who have
an external view of that world.
The present age prevents us from breaking the border art / not art and less arbitrarily
without taking into account the opinion of the authors , and their time and space
creation. This has cleared the way for sciences like anthropology or cultural studies
involved in the analysis of aesthetic patterns of different cultures , in this sense, this
research may open up other fields.
Art, as a sociocultural phenomenon open to new science allows us a qualitative
analysis of the ways beyond the finished product and refers to internal processes and
former creator of such objects . Watching this creation from the eyes and minds of
Autor: Keyla Tamara Alarcón Quito
UNIVERSIDAD
DE
CUENCA
8
those who are part of that world , of those who have produced and inherited these
traditions as well as through the glass of the Western Culture is the main objective of
this work.
In reviewing the literature , despite the importance of the study , there are no studies
on the Andean Native Art Sacredness in Ecuador may be because in most trials is
recurrent cataloged according to predefined universal canons , without admitting it as
a socio -cultural phenomenon linked to the sacred, own Worldview of Los Andes. |
Description: | La nueva consideración del Arte como un fenómeno de trascendencia social y cultural permite la realización de este trabajo que presenta la Sacralidad del Arte en las Culturas Andinas Originarias, desde la perspectiva antropológica y de los Estudios Culturales.
Un aspecto importante en la Cosmovisión de las culturas andinas originarias es el fenómeno del Chamanismo y su vínculo con lo sagrado. Nuestro estudio enfoca el contexto ritual chamánico como una categoría metafísica que encuentra su manifestación simbólica más abstracta a través del Arte, presente desde la perspectiva occidental, en cada uno de los objetos de poder que conforman su parafernalia o en aquellos utilizados como ofrendas o implementos del ritual por los maestros espirituales.
Aunque a los creadores de estas formas de manifestación artística, no les interesa consideraciones técnicas ni el valor estético del que están provistos sus objetos y trabajos, para el Mundo Occidental, esta cualidad artística parece evidenciarse.
Desde el campo de la Antropología y los Estudios Culturales, entender la visión y trascendencia que para los maestros espirituales andinos, conocidos como Yáchak, conlleva una tradición milenaria, mágica, llena de rituales ayudará a despojar dudas y prejuicios de quienes tenemos una mirada externa de dicho mundo.
La época actual nos impide romper la frontera arte/no arte arbitrariamente y menos sin tomar en cuenta el criterio de los autores, ni su tiempo y espacio de creación. Esto ha despejado el camino para que ciencias como la Antropología o los Estudios Culturales se involucren en el análisis de los patrones estéticos de diferentes culturas; en este sentido, ésta investigación puede abrirse a otros campos. |
metadata.dc.description.degree: | Magister en Arte con mención en Teoría y Filosofía del Arte |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4398 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|