Los saberes en la medicina intercultural de la Unión Campesina del Azuay (Ecuador): construcción territorial y colectiva de aprendizajes transformadores

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

The study shows how healers from the Peasant Union of Azuay (UNASAY-E) in Ecuador, faced with the needs of today's world, raise the need to continue training; and they make known their vision of what knowledge they require to care for the body, mind and spirit. The research is ethnographic and uses tools such as semi-structured interviews and focus groups. The results reveal that the knowledge inherited from generation to generation is in permanent territorial and collective construction. It also explains which resources, natural medicines and treatments are applied for healing. The investigation concludes that ancestral medicine continues to be devalued and folklorized, even though, on the one hand, it is recognized in the national Constitution and, on the other, it confers well-being to the social structure.

Resumen

El estudio muestra cómo sanadoras y sanadores de la Unión Campesina del Azuay (UNASAY-E) en Ecuador, frente a las necesidades del mundo actual, plantean la necesidad de seguirse capacitando, y dan a conocer su visión de cuáles son los conocimientos que requieren para el cuidado del cuerpo, la mente y espíritu. La investigación es de corte etnográfico y utiliza herramientas como la entrevista semiestructurada y los grupos focales. Los resultados revelan que los conocimientos heredados de generación en generación están en permanente construcción territorial y colectiva. Expone, también, cuáles son los recursos, las medicinas naturales y los tratamientos aplicados para la sanación. La investigación concluye que la medicina ancestral continúa siendo desvalorizada y folclorizada, pese a que, por un lado, está reconocida en la Constitución nacional y, por otro, confiere bienestar al tejido social.

Keywords

Saberes ancestrales

Citation

Código de tesis

Código de tesis

Grado Académico

Director de tesis

Enlace al documento

Collections