Publication: Percepciones de estudiantes universitarios sobre evaluación y acreditación: un estudio en Enfermería, Derecho y Odontología en la Universidad de Cuenca, Ecuador
Loading...
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
The evaluation and accreditation of university careers is a reality that has expanded, in recent years, in Latin America to pursue educational quality. Within this framework, this article seeks to verify the perception of Nursing, Law and Dentistry students at the University of Cuenca, Ecuador, regarding evaluation and accreditation, in terms of the knowledge they possess, and the effects that its application has had on academic and administrative environments. A quantitative approach with a relational design was taken, through the application of the Student Questionnaire to Evaluate the Impact of Quality Assurance Processes in Higher Education to 381 students belonging to the institution. It is evident that they have acceptable knowledge, and in administrative and academic terms they perceive a notable improvement in institutional infrastructure, although very few in bureaucratic procedures.
Description
La evaluación y acreditación de las carreras
universitarias es una realidad que se ha expandido, en los últimos
años, en América Latina para perseguir la calidad educativa. En
este marco, el presente artículo busca constatar la percepción
de los estudiantes de Enfermería, Derecho y Odontología de
la Universidad de Cuenca, Ecuador, sobre la evaluación y
acreditación, en términos del conocimiento que poseen, y los
efectos que ha tenido su aplicación en ámbitos académicos y
administrativos. Se utilizó un enfoque cuantitativo con un diseño
relacional, a través de la aplicación del Cuestionario Estudiantil
para Evaluar el Impacto de los Procesos de Aseguramiento de la
Calidad en la Educación Superior a 381 estudiantes pertenecientes
a la institución. Se evidencia que poseen un conocimiento
aceptable, y en términos administrativos y académicos perciben
una mejoría notable en infraestructura institucional, aunque muy
pocos en trámites burocráticos.
Keywords
Accreditation, Evaluación, Acreditación, Educación, Evaluation, Higher education, Student perception
