Title: | Comprensión lectora en estudiantes de educación básica superior: estudio de caso de una unidad educativa del cantón Cuenca |
Other Titles: | Reading comprehension in higher basic education students: Case study of an educational unit in the Cuenca canton |
Authors: | Tacuri Reino, Rene David Cantos Pacheco, Andrea Domenica Chacha Chiriap, Max Mauricio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Tacuri Reino, Rene David, david.tacuri90@ucuenca.edu.ec |
Keywords: | Comprensión lectora Motivación Lectura PISA |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 5.1.1 Psicología (Humanos con Relacion a Máquinas) |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 5.1 Psicología y Ciencias Cognitivas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 01 - Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0111 - Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 011 - Educación |
Issue Date: | 2023 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 2, número 2 |
metadata.dc.source: | PSIDIAL. Psicología y Diálogo de Saberes |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.33936/psidial.v2i2.6092 |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | Comprehension is the goal of reading and in adolescents, it is more necessary since they
require access to complex content. According to the PISA 2019 report, 15-year-old students
in Ecuador reach a minimum level of reading literacy skills, which means that they can
answer tasks in which they must locate direct information and make simple inferences. The
objective of this research was to determine the levels of reading comprehension in 8th-year
students of basic general education at the San Francisco Educational Unit, Cuenca-Ecuador.
The study followed a quantitative approach with a descriptive scope, cross-sectional and nonexperimental
design. Fifty-two students from 12 to 14 years old from the morning and
afternoon sessions of the mentioned educational institution participated. The students were
given the reading comprehension test of the EVALEC-8 instrument (Battery to assess reading
competence) which lasted approximately 46 minutes. The results obtained indicated that
eighth-grade students are at a basic reading level, that is, they present greater difficulties both
at the level of literal and global comprehension concerning reading texts. On the other hand,
neither age nor gender directly influenced the level of reading comprehension in students. It
was concluded that the participants need intervention to strengthen the evaluated skill. It
would be expected that from these results, the educational institution and the family propose
alternatives to enhance comprehension through habits and motivation toward reading. |
Description: | a comprensión es el fin último de la lectura y en adolescentes es más necesario dado que
requieren acceder a contenidos complejos. Según el informe PISA 2019, los estudiantes de
15 años en Ecuador generalmente alcanzan un nivel mínimo en destrezas de competencia
lectora, lo que significa que pueden responder tareas en las que deben ubicar información
directa y realizar inferencias sencillas. El objetivo de esta investigación fue determinar los
niveles de comprensión lectora en estudiantes de 8vo año de educación general básica.
Participaron 52 estudiantes de 12 a 14 años con una edad (M= 13 D.T.= .68). Se empleó la
prueba de comprensión lectora del instrumento EVALEC-8, que duró unos 46 minutos. Los
resultados obtenidos indicaron que los estudiantes de octavo se encuentran en un nivel básico
de lectura, es decir presentan dificultades mayores tanto a nivel de comprensión literal como
global con respecto a la lectura de textos. Se concluyó que los participantes necesitan
fortalecer procesos de aprendizaje de comprensión de textos, especialmente en contenido
complejo inferencial. Se esperaría que estos datos permitan tomar decisiones como analizar
con mayor detalle los procesos de comprensión en poblaciones similares o anteriores |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43772 https://revistas.utm.edu.ec/index.php/psicologia/article/view/6092 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://revistas.utm.edu.ec/index.php/psicologia/issue/archive |
ISSN: | 2806-5972 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.