Effects of the Pandemic on Ecuadorian Mathematics Education. Perception of active teachers

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

The objective of this study is to present experiences and perceptions of active mathematics teachers about the effects of the pandemic on mathematics education, with the aim of identifying categories that may emerge from this context. The teachers participated in a focus group where they explained, based on previously prepared questions, what happened in the pandemic caused by COVID-19 in Ecuador. The report developed has served to analyze results from critical mathematics, evidencing marked differences in the educational processes provided in the public and private sectors; in the urban and suburban areas. It is concluded that the pandemic made social inequality in Ecuador visible evidenced by problems of access to technology, economic and family situation, among others; highlighting the creativity and ingenuity of the teachers to not stop teaching, in addition to the positive way of seeing reality, convinced that they did a good job and that the students have learned mathematics; although they have doubts about their development in subsequent events such as entering university.

Resumen

El objetivo de este estudio es presentar experiencias y percepciones de profesoras de matemáticas en activo, sobre los efectos de la pandemia en la educación matemática con la finalidad de identificar categorías que puedan emerger de este contexto. Las profesoras participaron de un grupo focal en donde expusieron, en base a preguntas previamente elaboradas, lo sucedido en la pandemia provocada por el COVID-19 en Ecuador. El relato desarrollado ha servido para analizar resultados desde la matemática crítica, evidenciando marcadas diferencias de los procesos educativos que se brindan en el sector público y en el privado; en la zona urbana y la sub-urbana. Se concluye que la pandemia visibilizó la desigualdad social del Ecuador evidenciada por problemas de acceso a la tecnología, situación económica y familiar, entre otras; resaltando la creatividad y el ingenio de las profesoras para no detener la enseñanza, además de la forma positiva de ver la realidad, convencidas de que hicieron un buen trabajo y los estudiantes han aprendido matemáticas; aunque tienen dudas de su desenvolvimiento en posteriores eventos como el ingreso a la universidad.

Keywords

Pandemia

Citation

Código de tesis

Código de tesis

Grado Académico

Director de tesis

Enlace al documento

Collections