Publication:
Reflexión sobre cómo incorporar la Complejidad de las Funciones para mejorar su proceso de enseñanza. Una experiencia con profesores en activo

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Los Lagos

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

It is important that teachers have didactic-mathematical knowledge and skills to carry out suitable instruction processes. In this line, a group of teachers participated in a continuous training course, developing improvement proposals for the teaching and learning of the functions that took into account their complexity (plurality of meanings). The objective of this work is to analyze these proposals, made from the reflection on their teaching practices, demonstrating the interest in improvement in aspects such as: connection between the proportion mathematical object and the function object, resolution of contextualized problems, use of technology for the graphical representation of the functions and, finally, the reflection on the complexity of the slope of a straight line; however, the following were not taken into account: the conversion of the different forms of representation of a function, their meanings and the problems that may arise for their application and understanding.

Description

Es importante que los docentes tengan conocimientos y competencias didáctico-matemáticas para realizar procesos de instrucción idóneos. En esta línea, un grupo de profesores participó en un curso de formación continua, desarrollando propuestas de mejora para la enseñanza y aprendizaje de las funciones que tuviesen en cuenta su complejidad (pluralidad de significados). El objetivo de este trabajo es analizar estas propuestas, realizadas a partir de la reflexión sobre sus prácticas docentes. Como resultado, por un lado, se observa el interés por la mejora en aspectos como la conexión entre el objeto matemático proporción y el objeto función, la resolución de problemas contextualizados, el uso de tecnología para la representación gráfica de las funciones y, por último, la reflexión sobre la complejidad de la pendiente de una recta. Sin embargo, por otro lado, no se tuvieron en cuenta la conversión de las diferentes formas de representación de una función, sus significados y los problemas que se puedan derivar para su aplicación y comprensión.

Keywords

reflexión y propuesta de mejora, Idoneidad Epistémica, complejidad de las Funciones

Citation

Collections