Title: | Uso de redes sociales Twitter y Tik Tok por periodistas cuencanos |
Authors: | Toledo Tapia, Blanca Margarita |
metadata.dc.contributor.advisor: | Beltrán Romero, Juan Francisco |
metadata.dc.description.uri: | 0009-0000-2648-7759 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Sociología::Comunicación::Medios Digitales |
Keywords: | Comunicación Social Medios digitales Coberturas mediáticas |
Issue Date: | 6-Nov-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 354 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | The present thesis focuses on the analysis of usage among seven journalists from the city of
Cuenca on the social media platforms Twitter and TikTok. Observing, analyzing, and
concluding on the predominant themes in the posts, the specific elements of each platform
that are most utilized, the posts that garnered the highest interaction, the multimedia elements
and resources that have the most impact and capture users' attention, the localities that are
most reported on and consumed. In addition to listing the advantages and disadvantages of
the appropriate use of these spaces, recommendations are provided for the proper use of
each aforementioned social media platform. The significance of this work lies in the fact that
these spaces (Twitter and TikTok social media platforms) have become an important means
of communication, as they host a large portion of audiences, both new and those who have
migrated from traditional media (radio, press, television) and have chosen to gather
information through social media. This is due to the ease of access, immediacy, and
bidirectionality of content. This study is also important as it includes interviews with social
media strategists and journalists from Cuenca of different ages who have an active presence
on these platforms. They, based on their experience and study, share their knowledge. |
Description: | El presente trabajo de titulación se enfoca en el análisis de uso a siete periodistas de la ciudad
de Cuenca en las redes sociales de Twitter y TikTok. Observando, analizando, y concluyendo
cuales son las temáticas predominantes en las publicaciones, los elementos propios de cada
red que más se usan, las publicaciones que mayor interacción obtuvieron, los elementos y
recursos multimedia que más impactan y captan la atención de los usuarios, las localidades
sobre las que más se informa y las más consumidas. Además, de enumerar las ventajas y
desventajas del uso apropiado de estos espacios, se brinda recomendaciones para el buen
uso de cada red social antes mencionada. La importancia de este trabajo se debe a que estos
espacios (redes sociales Twitter y TikTok) se han convertido en un medio de comunicación
importante dado que albergan gran cantidad de las audiencias, tanto nuevas, como
audiencias que han migrado desde medio tradicionales (radio, prensa, televisión) y han
optado por informarse por redes sociales, esto debido a la facilidad de acceso, instantaneidad
y bidireccionalidad de los contenidos. Este estudio es importante también dado que cuenta
con entrevistas a estrategas en redes sociales y a periodistas cuencanos de diferentes
edades que tienen presencia activa en estos espacios, y quienes desde su experiencia y
estudio comparten sus conocimientos. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43486 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TC;676 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Ciencias de la Comunicación Social en Periodismo y Comunicación Digital |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|