Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43142
Title: Exploring faculty reading and research behaviors in a public and a private university: case-study Cuenca Ecuador
Other Titles: 
Authors: Farfan Pacheco, Lourdes Karina
Galarza Cordero, Miguel Angel
Keywords: Research behaviors
Exploratory investigation
Actitud lectora de docentes
Investigación
Exploratoria
Faculty reading
Research and publication productivity
Productividad investigativa
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2014
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 5, número 2
metadata.dc.source: Maskana
metadata.dc.identifier.doi: 10.18537/mskn.05.02.02
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
In light of recent changes in Ecuador’s higher education system that are aimed at enhancing the universities’ academic performance and thereby their ability to help address the country’s socio-economic problems and contribute to the country’s growth, this article reports on a study that investigated the research and reading behaviors of faculty members in a private and a public university in Cuenca, Ecuador. An analysis of the self-reported reading and research behaviors of 129 professors in both universities revealed that professors are poorly prepared to conduct research and are even less familiar with publishing its results in peer reviewed journals. Hardly any differences in faculty reading and research behaviors were observed between both universities. Additionally, no significant differences in research productivity were detected between those professors who held graduate degrees and those who did not. The article concludes that greater research and publication expectations need to be placed on professors with advanced degrees, in particular those holding doctoral degrees. The latter should take on leadership roles in the universities’ research efforts. However, to make this happen Ecuador’s universities need to take steps to reduce faculty involvement in teaching, provide adequate resources and create an infrastructure that is truly conducive to research growth. This process will be further enhanced if a reward system for research and publication is in place.
Description: 
A la luz de los recientes cambios en el sistema de educación superior de Ecuador, cuyo objetivo es mejorar el rendimiento académico de las universidades y, por tanto, su capacidad para ayudar a abordar los problemas socioeconómicos del país y contribuir a su crecimiento, este artículo presenta un estudio que investigó los comportamientos de investigación y lectura de los miembros del profesorado de una universidad pública y otra privada de Cuenca (Ecuador). Un análisis de las conductas de lectura e investigación autodeclaradas por 129 profesores de ambas universidades reveló que los profesores están poco preparados para llevar a cabo investigaciones y están aún menos familiarizados con la publicación de sus resultados en revistas revisadas por pares. Apenas se observaron diferencias en los comportamientos de lectura e investigación del profesorado de ambas universidades. Además, no se detectaron diferencias significativas en la productividad investigadora entre los profesores que poseían títulos de posgrado y los que no. El artículo concluye que hay que poner mayores expectativas de investigación y publicación en los profesores con titulación superior, en particular en los que tienen el doctorado. Estos últimos deberían asumir funciones de liderazgo en los esfuerzos de investigación de las universidades. Sin embargo, para que esto ocurra, las universidades ecuatorianas deben tomar medidas para reducir la implicación del profesorado en la docencia, proporcionar recursos adecuados y crear una infraestructura realmente propicia para el crecimiento de la investigación. Este proceso se verá reforzado si se establece un sistema de recompensas para la investigación y la publicación.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43142
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/433
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/issue/view/50
ISSN: 1390-6143, e 2477-8893
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf467.75 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00