Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43124
Title: Análisis de la percepción ciudadana frente a la gestión pública del alcalde de Cuenca, Pedro Palacios
Authors: Ordóñez Cevallos, Arturo Daniel
metadata.dc.contributor.advisor: Zeas Bustamante, Xavier Freddy
metadata.dc.description.uri: 
0009-0007-1936-8445
metadata.dc.subject.other: CIUC::Sociología::Comunicación::Clases de Comunicación
Keywords: Comunicación Social
Administración pública
Opinión pública
Issue Date: 11-Oct-2023
metadata.dc.format.extent: 56 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
Abstract: 
The present study entitled "Analysis of citizen perception regarding the public management of the mayor of Cuenca, Pedro Palacios" focuses on evaluating the perception of citizens about the management of mayor Pedro Palacios in Cuenca. To achieve this, a mixed methodology was used that combined quantitative and qualitative approaches. The objectives of the research consisted of theoretically characterizing the analysis of citizen perception regarding public management, collecting information from citizens and experts, and interpreting the results obtained from citizens about the management of Mayor Pedro Palacios through surveys, interviews in-depth and bibliographic review. The main results revealed that based on the key dimensions of effective public management established by Alarcón (2020), citizens expressed a negative perception towards the administration of Pedro Palacios. Inefficient areas within administrative management were identified, indicating the need to improve efficiency and transparency in public management. The contribution and relevance of this study lies in providing valuable information for future mayors and politicians, highlighting the importance of strengthening transparency in management, promoting citizen participation and improving efficiency in the provision of public services. The need to implement formal feedback mechanisms to collect the needs and opinions of citizens is highlighted, using this information for decision-making and continuous improvement of public management. In conclusion, this analysis of citizen perception provides a critical view of the management of Mayor Pedro Palacios in Cuenca, pointing out areas for improvement and highlighting the importance of effective public management oriented to the well-being of the community.
Description: 
El presente estudio titulado "Análisis de la percepción ciudadana frente a la gestión pública del alcalde de Cuenca, Pedro Palacios", se enfoca en evaluar la percepción de los ciudadanos sobre la gestión del alcalde Pedro Palacios en Cuenca. Para lograrlo, se empleó una metodología mixta que combinó enfoques cuantitativos y cualitativos. Los objetivos de la investigación consistieron en caracterizar teóricamente el análisis de la percepción ciudadana frente a la gestión pública, recopilar información de la ciudadanía y expertos, se utilizó e interpretar los resultados obtenidos de los ciudadanos sobre la gestión del alcalde PedroPalacios por mediode encuestas, entrevistas a profundidad y revisión bibliográfica. Los principales resultados revelaron que en base a las dimensiones clave de una gestión pública efectiva establecidas por Alarcón (2020), los ciudadanos expresaron una percepción negativa hacia la administración de Pedro Palacios. Se identificaron áreas ineficientes dentro de la gestión administrativa, lo que indica la necesidad de mejorar la efectividad y la transparencia en la gestión pública. La contribución y relevancia de este estudio radica en proporcionar información valiosa para futuros alcaldes y políticos, destacando la importancia de fortalecer la transparencia en la gestión, promover la participación ciudadana y mejorar la eficiencia en la prestación de servicios públicos. En conclusión, este análisis de la percepción ciudadana brinda una visión crítica de la gestión del alcalde Pedro Palacios en Cuenca, señalando áreas de mejora y resaltando la importancia de una gestión pública efectiva y orientada al bienestar de la comunidad.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43124
metadata.dc.relation.ispartof: TC;694
metadata.dcterms.description: 
Licenciado en Comunicación
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo-de-Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)710.85 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00