Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43028
Title: Didactic-mathematical knowledge of future mathematics teachers in Ecuador when developing tasks based on ethnomathematical practices
Other Titles: Conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores de matemáticas del Ecuador al desarrollar tareas basadas en prácticas etnomatemáticas
Authors: Calle Palomeque, Carmen Eulalia
Keywords: Ontosemiotic approach
Ethnomathematical practices
Didactic-mathematical knowledge
Teacher training
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0114 - Formación de Profesor con Asignatura de Especialización
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2023
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 44, número 2
metadata.dc.source: Revista Paradigma
metadata.dc.identifier.doi: 1011-2251.2023.p539-567.id1406
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
This paper aims to infer characteristics of the didactic-mathematical knowledge of future mathematics teachers when developing tasks based on local ethnomathematical practices. Ethnomathematical practices and mathematical knowledge of these future teachers of an Ecuadorian University were identified and later their reflections on bringing these practices to the classroom and their justifications were analyzed. The results indicate positive contemplation by the future teachers on two counts: first, in connecting ethnomathematical practices with local professional activities and second, in presenting fragilities in the characteristics of both mathematical and didactic-mathematical knowledge. As a way forward, the paper suggests that these insights are relevant to be incorporated in future teachers’ training in addition to the didactic-mathematical knowledge and perspectives of Ethnomathematics.
Description: 
Este trabajo pretende inferir características del conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores de matemáticas al desarrollar tareas basadas en prácticas etnomatemáticas locales. Se identificaron las prácticas etnomatemáticas y los conocimientos matemáticos de estos futuros profesores, estudiantes de una universidad ecuatoriana y, posteriormente, se analizaron sus reflexiones con relación al llevar estas prácticas al aula de clases. Los resultados indican una contemplación positiva por parte de los futuros profesores en dos aspectos: primero, en conectar las prácticas etnomatemáticas con las actividades profesionales locales y segundo, en presentar fragilidades en las características del conocimiento tanto matemático como didácticomatemático. Como camino a seguir, el artículo sugiere que estas percepciones deben incorporarse en la formación de los futuros profesores, además de los conocimientos didácticomatemáticos y las perspectivas de las Etnomatemáticas.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/43028
https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.p539-567.id1406
metadata.dc.ucuenca.urifuente: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/
ISSN: 1011-2251 e 2665-0126
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf449.88 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00