Title: | EFL Professors’ Perception of the Use of Virtual Platforms for Education at the University of Cuenca |
Authors: | Bacuilima Ochoa, María José Tapia Vázquez, Christian Ismael |
metadata.dc.contributor.advisor: | Argudo Serrano, Juanita Catalina |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-3337-7803 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Pedagogía::Preparación - Empleo de Docentes::Preparación Profesional de Profesores |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza virtual Capactación docente |
Issue Date: | 22-Sep-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 50 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | During the last few years, education in Ecuador underwent a forced transition of modality due
to the restrictions caused by COVID-19. All levels of education, including higher education,
went completely virtual. This change had great repercussions for English language teaching
professionals that have not been analyzed in depth. Since English teachers are an essential
part of the teaching staff and of the educational process in the classroom, it is important to
know what their perceptions were related to English language education in the virtual world.
This descriptive research analyzes the perceptions of the teachers of the University of Cuenca
related to the teaching of English as a foreign language. After surveying 31 teachers from the
Language Institute and the Pre-service English as a Foreign Language (EFL) program
teachers, it was found that the use of virtual platforms in the teaching of English brought with
it an advance in self-learning since students became more independent. However, language
productive skills (Speaking and Writing) were reduced due to low student participation.
Additionally, according to the teachers, virtuality brought with it problems of academic
dishonesty that could not be solved due to the lack of control within this modality of studies.
Finally, the results obtained coincide with other studies by different authors who mention that
English teachers consider the constant use of these platforms to be negative. |
Description: | Durante los últimos años, la educación en el Ecuador sufrió una transición forzada de
modalidad debido a restricciones ocasionadas por la COVID-19. Todos los niveles de
educación, incluyendo la educación superior, tuvieron que laborar de manera completamente
virtual. Dicho cambio tuvo grandes repercusiones para los profesionales de la enseñanza del
inglés que no han sido analizadas en profundidad. Al ser el docente de inglés, parte
importante del cuerpo docente y del proceso educativo, es importante conocer cuáles fueron
sus percepciones relacionadas a la educación de la lengua inglesa en la virtualidad. A raíz de
esto, nace este análisis descriptivo que busca presentar a la comunidad las percepciones de
los docentes de la Universidad de Cuenca relacionadas a la enseñanza del Inglés como
lengua extranjera en la virtualidad. Después de haber conducido una Encuesta a 31 docentes
del Instituto de Idiomas y la Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros,
se constató que el uso de plataformas virtuales en la enseñanza del inglés implicó un avance
en el autoaprendizaje ya que los estudiantes se volvieron más independientes. Sin embargo,
las habilidades de producción del lenguaje (Speaking and Writing) fueron afectadas debido a
la baja participación de los estudiantes. Adicionalmente, de acuerdo a los docentes, la
virtualidad supuso problemas de deshonestidad académica que no pudieron ser solventados
por la falta de control en esta modalidad. Finalmente, los resultados coinciden con estudios
de diferentes autores que mencionan que los profesores de Inglés consideran negativo el uso
constante de estas plataformas. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42887 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TLI;609 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|