Title: | La educación formal del cantón Azogues durante el periodo progresista (1883-1895) |
Other Titles: | La Educación formal del cantón Azogues durante el periodo progresista (1883-1895) |
Authors: | Guamán Paredes, Fernando Ismael Piña Siguencia, Jaime Israel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Carrasco Aguilar, Nancy Catalina |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0001-8586-6249 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Historia::Historia General |
Keywords: | Historia Cantón Azogues Educación |
Issue Date: | 19-Sep-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 65 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | Knowledge of the history of education has been somewhat impoverished, despite the fact that
this is one of the most important elements in the development of a country. This situation is
deeper in peripheral sectors in which incomplete local histories have been made, such is the
case of the Azogues canton, and during periods of transition in the country, such as the
progressive one in Ecuador, considered this as a middle path in the change from a
conservative state to a liberal one at the end of the 19th century. Thus, this work will focus on
the investigation of the development of formal education in the Azogues canton during the
progressive period (1883-1895). Therefore, this historical investigation was carried out from
the analysis of the minutes of the council corresponding to the chosen stage, together with the
reports of the Minister of Ecclesiastical Business, Public Instruction, Justice, Beneficence and
Charity and Statistics of the years 1890, 1892 and 1894. Through this work, it was concluded
that formal education in the Azogues canton during the indicated period was characterized by
being managed by the State, the Municipality and the Church and that, despite several ups
and downs, a remarkable development was achieved in public education. |
Description: | El conocimiento de la historia de la educación se ha visto un tanto empobrecida, pese a que
esta es uno de los elementos más importantes en el desarrollo de un país. Esta situación es
más profunda en sectores periféricos en los que se ha hecho historias locales incompletas,
tal es el caso del cantón Azogues, y durante períodos de transición del país, como lo es el
progresista en el Ecuador, considerado éste como una vía media en el cambio de un estado
conservador a uno liberal a finales del siglo XIX. Así pues, este trabajo se enfocará en la
investigación del desarrollo de la educación formal del cantón Azogues durante el período
progresista (1883-1895). Por consiguiente, esta investigación histórica se realizó a partir del
análisis de las actas de cabildo correspondientes a la etapa elegida, junto con los informes
del ministro de Negocios Eclesiásticos, Instrucción Pública, Justicia, Beneficencia y Caridad
y Estadística de los años de 1890, 1892 y 1894. Mediante este trabajo se llegó a la conclusión
que la educación formal en el cantón Azogues durante el periodo indicado se caracterizó por
ser gestionada por el Estado, el Municipio y la Iglesia y que, pese a varios altibajos, se logró
un notable desarrollo en la educación pública. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42857 |
metadata.dc.relation.ispartof: | THG;562 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Pedagogía de la Historia y las Ciencias Sociales |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|