Title: | Prácticas docentes para atender la diversidad en una escuela de la ciudad de Cuenca |
Authors: | Criollo Idrovo, Joseline Gabriela Loja Ayavaca, Jackeline Pamela |
metadata.dc.contributor.advisor: | Rosano Ochoa, Luis Santiago |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-6427-1737 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Pedagogía::Planificación Educativa::Plan de Unidad Didáctica |
Keywords: | Educación Básica Inclusión educativa Enseñanza |
Issue Date: | 4-Sep-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 64 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | The need for education for all people has been discussed in various conferences, such as the
World Conference on Education for All held in Jomtien, Thailand, in 1990, and the World
Conference on Special Needs Education: Access and Quality, held in Salamanca, Spain, in
1994, where the Salamanca Statement on Principles, Policy and Practice in Special Needs
Education was adopted. In the latter, it was stated that schools should welcome all children,
regardless of their social, economic, physical, or cultural backgrounds. In this regard, teachers
are considered to be the leading actors in school, as they are responsible for working directly
with students. Therefore, their practices are taken into account when verifying if inclusive
education is being addressed in the classroom. From this perspective, this research was
conducted in a fiscomisional school located in the city of Cuenca, Ecuador and it aims at
describing the practices that teachers believe they use to address diversity. A qualitative,
cross-sectional methodology was used, applying a semi-structured interview and a question
guide as the instrument to gather information from the participants to meet the research
objective. The interview was conducted with a sample of six elementary education teachers.
The results reveal that teachers apply inclusive practices in their classrooms; however, they
lack sufficient training in the subject, which leads to a duality of attitudes in their professional
performance. |
Description: | La necesidad de la educación para todas las personas ha sido tratada en diferentes foros, como
en la declaración de Jomtien y en la de Salamanca. Esta última manifiesta que las escuelas deben
acoger a todos los niños independientemente de su condición ya sea social, económica, física,
cultural, etc. En este sentido, los docentes son los actores principales que se encargan de
trabajar directamente con los estudiantes, siendo sus prácticas uno de los puntos a tomar en
cuenta para corroborar si se aborda la educación inclusiva en las aulas. Desde esta
perspectiva, la presente investigación se desarrolló en una escuela fiscomisional de la ciudad
de Cuenca-Ecuador, la cual estuvo encaminada a describir las prácticas que los docentes
consideran que utilizan para atender la diversidad. Se trabajó a través de una metodología de
tipo transversal cualitativa, utilizando como técnica una entrevista semiestructurada y como
instrumento una guía de preguntas que permitió obtener información de los participantes para
dar respuesta al objetivo del trabajo. La entrevista se realizó con una muestra de seis docentes
de educación básica. A partir del análisis de la información, los resultados revelan que los
docentes aplican prácticas inclusivas en sus aulas, sin embargo, carecen de suficiente
formación en la temática, lo cual provoca una dualidad de actitudes en su desempeño
profesional. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42763 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TEB;339 |
metadata.dcterms.description: | Licenciada en Ciencias de la Educación Básica |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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