Title: | Teaching Strategies to Apply Music in English as a Tool to Enhance Listening and Speaking Skills in Latin American EFL Classrooms |
Authors: | León Avilés, María Verónica Molina Cabrera, Gisselle Karina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Fajardo Dack, Tammy Mercedes |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-9330-4622 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Ciencias del Lenguaje::Lingüística Aplicada::Enseñanza de Lenguas |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Métodos de enseñanza Gramática |
Issue Date: | 17-Jul-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 49 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | This research synthesis aims to report the most effective teaching strategies used to apply
music in English as a tool to enhance students' speaking and listening skills in Latin
American EFL classrooms. To answer the research questions established on the topic, 20
empirical studies were collected and analyzed. All the selected studies were conducted in an
EFL context of language learning in Latin American classrooms involving all educational
levels and published within the last 15 years. After the data analysis, the results obtained are
that six strategies, which are booklets; oral-related activities; song tasks; song repetition,
imitation, and memorization; body movement; and having two teachers in the classroom;
gathered positive results as the
increase
in motivation and the improvement in
pronunciation; therefore, they are the ones reported as the most effective strategies. Two
strategies, songs as warm-up activities and song tasks, reported negative effects as
distraction and loss of interest. Finally, some of the reasons for the different drawbacks are
the lack of follow-up activities and methodological strategies, and poor songs repertoire.
Based on the found results, the recommendations to teachers and institutions are to
implement strategies that resulted in students' improvement in both skills and to consider the
reason for obtaining drawbacks. Additionally, the recommendations for future research are to
conduct studies on the topic in Latin American countries and to create a teachers’ guide on
the topic of how to effectively implement music in English as a teaching tool. |
Description: | Esta síntesis de investigación tiene como objetivo reportar las estrategias de enseñanza
más efectivas utilizadas para aplicar la música en inglés como herramienta para mejorar las
habilidades de habla y escucha de los estudiantes en las aulas del inglés como lengua
extranjera de América Latina. Para responder a las preguntas de investigación establecidas
sobre el tema, se recopilaron y analizaron 20 estudios empíricos. Todos los estudios
seleccionados se llevaron a cabo en un contexto de aprendizaje del idioma como lengua
extranjera en aulas latinoamericanas que involucraban todos los niveles educativos y que
sean publicados en los últimos 15 años. Después del análisis de datos, se obtuvieron
resultados que
indican que seis estrategias, las cuales son: folletos; actividades
relacionadas con
la expresión oral; tareas de canciones; repetición,
imitación y
memorización de canciones; movimiento corporal; y tener dos profesores en el aula;
obtuvieron resultados positivos como el aumento de la motivación y la mejora en la
pronunciación; por lo tanto, son las estrategias más efectivas a reportar. Dos estrategias, las
canciones como calentamiento de clase y las tareas de canciones, obtuvieron efectos
negativos como distracción y pérdida de interés. Finalmente, algunas de las razones de las
diferentes desventajas son
la falta de actividades de seguimiento y estrategias
metodológicas, y el pobre repertorio de canciones. Basándose en los resultados
encontrados, las recomendaciones para los maestros e instituciones son implementar
estrategias que resultaron en la mejora de ambas habilidades y considerar las razones de
desventajas. Las recomendaciones para futuras investigaciones son realizar estudios sobre
el tema en países latinoamericanos y crear una guía para maestros sobre cómo
implementar efectivamente la música en inglés como herramienta de enseñanza. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42419 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TLI;594 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|