Title: | EFL Students’ and Teachers’ Perceptions Towards the Use of ICTs to Enhance Pronunciation: A Case Study at Luis Roberto Bravo High School |
Authors: | Padilla Matailo, Paola Joseline Porras Mainato, Heydi Lisseth |
metadata.dc.contributor.advisor: | Fajardo Dack, Tammy Mercedes |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-9330-4622 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Ciencias del Lenguaje::Lingüística Aplicada::Enseñanza de Lenguas |
Keywords: | Pronunciation Latin America Perceptions |
Issue Date: | 17-Jul-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 75 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Pronunciation is an important component of effective communication in any language.
However, pronunciation has been neglected in the teaching-learning process of English
as a foreign language (EFL) classrooms. Information and communications technologies
(ICTs) have become part of English instruction in order to foster the practice of
pronunciation. Thus, this research aims to analyze the ICT tools implemented in EFL
classrooms in order to practice pronunciation, the drawbacks and advantages of using
ICTs,and teachers' and students' perceptions of the use of ICTs to enhance pronunciation.
Considering the educational context of Latin America, Luis Roberto Bravo (LRB), a Latin
American high school, was taken as a sample for the present study. The participants
were two EFL teachers and 78 students; additionally, the data collection instruments
were surveys, which were delivered to all the participants, and interviews, which were
answered by the teachers. The results of the study showed that the ICT most used was
the computer.The advantages of using ICTs were the variety of input that can be given
to students, especially listening input of native speakers, and the introduction of
segmental and suprasegmental features, which were considered relevant to teach
pronunciation. On the other hand, the lack of knowledge, lack of training, lack of time,
and inadequate infrastructure were the drawbacks encountered when implementing ICTs
at LRB high school. Finally, the last finding showed that teachers and students had
positive perceptions regarding the use of ICTs to enhance pronunciation since it
encouraged motivation and thepractice of pronunciation |
Description: | La pronunciación es un componente importante para una comunicación efectiva en
cualquier idioma. Sin embargo, la pronunciación ha sido descuidada en el proceso de
enseñanza-aprendizaje en aulas de inglés como lengua extranjera (ILE). Las tecnologías
dela información y comunicación (TICs) se han convertido parte de la enseñanza del
Inglés para fomentar la práctica de la pronunciación. Es así que esta investigación busca
analizar las TICs implementadas en aulas de ILE para la práctica de la pronunciación, las
desventajas y ventajas de usar las TICs y las percepciones de estudiantes y docentes
sobreel uso de las TICs para mejorar pronunciación. Considerando el contexto educativo
de Latinoamérica, Luis Roberto Bravo, una institución educativa latinoamericana, fue
tomada como muestra para el presente estudio. Los participantes fueron dos profesores
de ILE y 78estudiantes; adicionalmente, los instrumentos para la recolección de datos
fueron encuestas, las cuales fueron entregadas a todos los participantes, y entrevistas,
las cuales fueron respondidas por los docentes. Los resultados del estudio mostraron que
la TIC más utilizada fue la computadora. Las ventajas de usar las TICs fueron la variedad
de información que se le puede dar a los estudiantes, especialmente el oír a hablantes
nativos,y la introducción de características segmentales y suprasegmentales, las cuales
se consideraron relevantes para enseñar pronunciación. Por otro lado, la falta de
conocimiento,la falta de capacitación, la falta de tiempo, y la infraestructura fueron los
inconvenientes encontrados al implementar las TICs en la unidad educativa LRB.
Finalmente, el último hallazgo mostró que docentes y estudiantes tenían percepciones
positivas respecto al uso de las TIC para mejorar la pronunciación, ya que fomentaba la
motivación y la práctica de lapronunciación. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42410 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TLI;593 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|