Title: | Neurociencia, una aliada para mejorar la educación |
Authors: | González España, Wendy Carolina Rojas Chuquiguanca, Dayana Thalia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Estévez Abad, Rene Fernando |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-8285-3394 |
metadata.dc.subject.other: | CIUC::Pedagogía::Preparación - Empleo de Docentes CIUC::Medicina::Medicina Interna::Neurología |
Keywords: | Pedagogía Neurociencia Emoción Empatía |
Issue Date: | 14-Jul-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 70 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | Introduction: the dynamic post-COVID-19 era, driven by technological advancements and
new realities, has spurred a multitude of social transformations. Education, as a fundamental
sphere, has embraced innovative disciplines to enhance pedagogical strategies, among which
educational neuroscience stands out. This field is of paramount importance for the future of
healthcare professionals, equipping them with the necessary skills to thrive in an
interconnected and ever-evolving world. Objectives: this study aims to gauge the knowledge
of educational neuroscience among faculty members of the Medicine Career at the esteemed
Faculty of Medical Sciences, University of Cuenca, from September 2022 to July 2023.
Methods: A quantitative-descriptive study was conducted with a randomized sample of 149
teachers. A validated survey, customized for this research, was administered through the
Google Forms platform. Results: The findings reveal a moderate level of knowledge and
practices in educational neuroscience among the faculty (mean score of 0.837 for knowledge
and 0.7128 for practices). Remarkably, 78.23% of teachers exhibited a significant acceptance
of neuromyths. Notably, a statistically significant correlation was found between overall
knowledge and the educational level of the respondents (p = 0.000). Conclusions: The
majority of faculty members in the Medicine Career possess substantial knowledge and
practices related to educational neuroscience. However, it is crucial to address the prevalence
of false beliefs about learning among a notable proportion of educators. These findings
emphasize the importance of continuous professional development and targeted training in
educational neuroscience for educators. |
Description: | Introducción: el advenimiento de las nuevas tecnologías y condiciones generadas luego de
declarado el final de la pandemia por COVID-19, ocasionó múltiples cambios sociales. El
campo educativo no se aleja de esta realidad, se potenciaron nuevas ciencias que buscan
mejorar las estrategias pedagógicas que apoyen el aprendizaje, destacándose la
neurociencia educativa. Es importante para el futuro profesional de la salud, ya que permitirá
la formación académica del estudiante como un ser comunicativo e integral capaz de
adaptarse a un mundo globalizado y cambiante. Objetivos: determinar los conocimientos
acerca de la Neurociencia Educativa en los docentes de la Carrera de Medicina de la Facultad
de Ciencias Médicas de la Universidad de Cuenca, septiembre 2022-julio 2023. Metodología:
se realizó un estudio cuantitativo-descriptivo, utilizándose una muestra aleatorizada de 149
docentes. Se empleó una encuesta validada previamente, que fue adaptada para fines de
esta investigación. El instrumento fue aplicado utilizando la plataforma Google Forms.
Resultados: para describir conocimientos y prácticas en los docentes se obtuvo un promedio
de las respuestas obtenidas sobre 1 punto (x̄ = 0,837 vs x̄ =0.7128, respectivamente). Se
encontró que 78,23% de los docentes poseen un nivel alto de aceptación de neuromitos. El
total de conocimientos de la unidad básica y de titulación es estadísticamente significativo
(p=0,000). Conclusiones: se encontró que la mayoría de los docentes de la carrera de
Medicina poseen conocimientos y prácticas acerca de la neurociencia educativa. Un alto
promedio de docentes acepta falsas creencias sobre el aprendizaje como verdaderas. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42402 |
metadata.dc.relation.ispartof: | MED;2724 |
metadata.dcterms.description: | Médico |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|