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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42117
Title: Obtención de relaciones de diseño de canales con rugosidad artificial (rugosidad tipo B) en laboratorio
Authors: Pereira Navas, Orly Alberto
metadata.dc.contributor.advisor: Carrillo Serrano, Verónica Margarita
metadata.dc.description.uri: 
0000-0003-3420-0855
metadata.dc.subject.other: CIUC::Ingenierías::Tecnología-Construcción::Ingeniería Hidráulica
Keywords: Ingeniería Civil
Estructura
Rugosidad artificial
Issue Date: 9-Jun-2023
metadata.dc.format.extent: 66 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.type: submittedVersion
Abstract: 
The high velocities produced in high slope channels generate a tractive stress that wears the lining of the channels, affecting the flow conditions. One of the solutions implemented for velocity reduction provides for the placement of blocks with a set configuration increasing the flow resistance. In the present work, the flow conditions in a channel with artificial roughness type B were determined by performing laboratory tests. In 1935, Professor I. A. Pikalov postulated an equation that determines the value of the Chézy coefficient as a function of flow draft, channel base and roughness height, however, this equation lacks accuracy when compared to actual results. To carry out the tests, the channel of the Hydraulics Laboratory of the Faculty of Engineering of the University of Cuenca was used, and the flow condition was studied using the type B roughness configuration. The measurements of draft and surface velocity were taken for 5 flows in 5 slopes; then based on the theory, the value of the Chézy coefficient was found. Finally, an empirical equation of C found by multiple linear regression as a function of draft, roughness height, channel base and also slope was obtained. A coefficient of determination of 0.54 was obtained, so the predictive equation of C is considered to be good.
Description: 
Las altas velocidades producidas en canales de alta pendiente generan una tensión tractiva que desgasta el revestimiento de los canales, afectando las condiciones de flujo. Una de las soluciones implementadas para la reducción de velocidad establece la colocación de bloques con una configuración establecida aumentando la resistencia al flujo. En el presente, se determinaron las condiciones de flujo en un canal con rugosidad artificial tipo B mediante la ejecución de ensayos de laboratorio. En 1935, el profesor I. A. Pikalov postuló una ecuación que determina el valor del coeficiente de Chézy en función del calado del flujo, la base del canal y altura de la rugosidad, sin embargo, dicha ecuación carece de precisión cuando se comparan con resultados reales. Para realizar los ensayos, se usó el canal del Laboratorio de Hidráulica de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Cuenca, y se estudió la condición de flujo usando la configuración de la rugosidad tipo B. Se tomaron las medidas de calado y velocidad superficial para 5 caudales en 5 pendientes; luego en base a la teoría se encontró el valor del coeficiente de Chézy. Finalmente, se obtuvo una ecuación empírica de C hallada mediante una regresión lineal múltiple en función del calado, altura de la rugosidad, base del canal y también la pendiente. Se obtuvo un coeficiente de determinación de 0.54, por lo que se considera que la ecuación predictiva de C es buena.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42117
metadata.dc.relation.ispartof: TI;1294
metadata.dcterms.description: 
Ingeniero Civil
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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