Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41520
Title: Aplicación de estrategias para el mejoramiento del proceso operativo del área de Housekeeping de Inti Kamari Lodge, Yunguilla- Ecuador
Authors: Hurtado Chacón, Mishelle Katherinne
metadata.dc.contributor.advisor: Urgilés Contreras, Diana Paola
metadata.dc.description.uri: 
0009-0009-8297-8857
metadata.dc.subject.other: Administración hotelera
Keywords: Hotelería
Limpieza
Personal
Funciones
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 53 Ciencias Económicas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5312.90 Economía Sectorial: Turismo
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5312 Economía Sectorial
Issue Date: 24-Mar-2023
metadata.dc.format.extent: 202 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: THOT;92
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This intervention project arises from the need to provide improvement strategies to Inti Kamari Lodge, applicable to the establishment with the purpose of moving towards continuous improvement. In relation to the operational processes of the Housekeeping area, it has been possible to identify shortcomings on the part of the staff in the development in various functions. To achieve the relevant strategies for the organization of the establishment, technical information collection tools such as interviews and the observational, non-participant method are implemented. Solution strategies are proposed based on the identification of factors through the SWOT, IFE and EFE matrices. The implementation of the strategies aims to correct and improve the processes of the Housekeeping area, working together with the managers and staff of Inti Kamari Lodge. The results are reflected in the technical knowledge acquired by the staff, in relation to their Housekeeping functions, it is also intended to achieve a greater influx of guests and the change of perception of external and internal customers about the service offered at Inti Kamari Lodge. Keywords: housekeeping, administration, personnel, function, lodge
Description: 
El presente proyecto de intervención surge de la necesidad de aportar estrategias de mejoramiento a Inti Kamari Lodge aplicables al establecimiento con el propósito de encaminarse hacia la mejora continua. Con relación a los procesos operativos del área de Housekeeping, ha sido posible identificar falencias por parte del personal en el desarrollo de diversas funciones. Para lograr las estrategias pertinentes para la organización del establecimiento se han implementado herramientas técnicas de recopilación de información como entrevistas y el método observacional no participante. Se plantean estrategias de solución con base en la identificación de factores mediante las matrices FODA, EFI y EFE. La implementación de las estrategias tiene como finalidad corregir y mejorar los procesos del área de Housekeeping, trabajando juntamente con los directivos y el personal de Inti Kamari Lodge. Los resultados se reflejarán en el conocimiento técnico adquirido por parte del personal, en relación con sus funciones de Housekeeping; también se pretende lograr una mayor afluencia de huéspedes y el cambio de percepción de clientes externos e internos sobre el servicio ofertado en Inti Kamari Lodge. Palabras clave: housekeeping, administración, personal, funciones, lodge
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Hospitalidad y Hotelería
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41520
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo-de-titulación.pdfVErsión presentada (texto completo)10.98 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00