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Title: Propuesta de un plan de comunicación para redes sociales con el fin de fortalecer la imagen de la Óptica Vazvisión
Authors: Companioni Vargas, Rocio
metadata.dc.contributor.advisor: Soto Alemán, Hernán Leonel
metadata.dc.description.uri: 
0000-0002-8355-2788
metadata.dc.subject.other: Publicidad
Keywords: Comunicación Social
Redes sociales
Imagen corporativa
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 61 Psicología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 6114.01 Publicidad
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6114 Psicología Social
Issue Date: 6-Mar-2023
metadata.dc.format.extent: 154 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TC;657
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research addressed the realization of a proposal for a communication plan for social networks, in order to strengthen the image of Vazvisión optics. The company, not having a communication strategy, performs isolated actions that result in a weak image with low impact and loyalty of the target audiences. A mixed approach methodology was used, i.e. qualitative and quantitative. The former was carried out by means of a competitive analysis and the triangulation of interviews with four communication experts, with the results obtained from the surveys. In the quantitative research, in turn, the surveys were conducted and tabulated. The present research was exploratory and cross-sectional. The development of the theoretical perspective was based on the bibliographical review of the authors Cristina Aced, who talks about public relations in a digital environment, and Andrés Aljure, who lays the foundations for the development of a communication plan. Among the main results found in relation to competition in the first place are based on a perfect competition, it is difficult to make a difference in such a homogeneous market. Even so, there are opticians who present a very good image both physically and online. Many opticians are investing in social media as part of their communication strategies. Currently, most companies have websites, which are linked to the different social networks. Opticians have customers from the youngest to the oldest ages, but the most recurrent segment is from 40 years old onwards. On the other hand, the research showed how the younger public prefers the competition. The above is supported by the surveys conducted during this research; these revealed that the networks most used by customers and potential customers are: WhatsApp, Facebook, Instagram and Tik Tok. It was also possible to learn relevant information about these audiences for the realization of a successful communication plan. In turn, the experts who were interviewed stressed the importance of knowing the target audience in order to reach them with a strategic communication that meets their communication needs. According to the analysis carried out, it is concluded that the plan of this research will strengthen the image of the Vazvisión optician's shop.
Description: 
Esta investigación abordó la realización de la propuesta de un plan de comunicación para redes sociales, con el fin de fortalecer la imagen de la Óptica Vazvisión. La presente indagación tiene como fin fortalecer la imagen de la organización por medio de estrategias comunicacionales en redes sociales. La metodología que se planteó tiene un enfoque mixto, es decir cualitativo y cuantitativo. El primero se ejecutó por medio de un análisis de la competencia y la triangulación de las entrevistas a cuatro expertos en comunicación. En la investigación cuantitativa a su vez se realizaron y tabularon las encuestas. La presente investigación fue exploratoria y transversal. El desarrollo de la perspectiva teórica se basó en la revisión bibliográfica de autores como Cristina Aced, misma que habla de las relaciones públicas en un entorno digital y Andrés Aljure, quien sienta las bases para la realización de un plan de comunicación. Entre los principales resultados encontrados en relación a la competencia en primer lugar se basa en una competencia perfecta, es difícil marcar la diferencia en un mercado tan homogéneo. Aun así, hay ópticas que presentan muy buena imagen tanto de forma física como online. Muchas están invirtiendo en las redes sociales como parte de su estrategia de comunicación. Actualmente, la mayoría de empresas cuentan con páginas web, mismas que anclan con las diferentes redes sociales. La óptica tiene clientes desde las edades más tempranas hasta las edades más avanzadas, pero el segmento más recurrente va desde los 40 años en adelante. Por otro lado, la investigación mostró cómo el público más joven prefiere a la competencia. Lo anterior es respaldado por las encuestas realizadas durante la presente investigación; estas revelaron que las redes que más uso tienen por los clientes y potenciales clientes son: WhatsApp, Facebook, Instagram y Tik Tok. También se pudo conocer información relevante sobre dichos públicos para la realización de un plan de comunicación exitoso. A su vez, los expertos que fueron entrevistados recalcaron la importancia de conocer al público objetivo para llegar a estos con una comunicación estratégica, misma que supla sus necesidades comunicacionales. De acuerdo con el análisis realizado, se concluye que con el plan de la presente investigación se logrará fortalecer la imagen de la Óptica Vazvisión.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Comunicación
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41366
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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