Acoso escolar en estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa del Milenio Francisco Febres Cordero en la ciudad de Cuenca, período 2022

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023-03-03

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

Bullying is defined as the aggressive behavior of a student or a group towards another student repeatedly and constantly, using physical, verbal, psychological and social violence in order to harm the integrity of the other. This investigation aimed to describe bullying in high school students of the Francisco Febres Cordero Millennium Educational Unit in the city of Cuenca, period 2022. The study has a quantitative approach, a non-experimental - cross-sectional design, and a descriptive scope. The participants were 230 students with age X̅ 16.32. The adapted version of Mauricio Herrera-López of the European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ) was applied, which allows identifying bullying and a sociodemographic record that characterized the participants. To carry out the data analysis, the SPSS v.25 program was used, identifying that 32.3% of the participants were in situations of bullying, with a predominance of victims with 18.3%; in addition, concerning sociodemographic variables, greater harassment was recorded in the second year of baccalaureate and was more common in men than women. It can be concluded, of the selected sample, 156 (67.8%) adolescents do not engage in bullying, and 74 (32.2%) identify with one of the roles of either victim, aggressor or aggressor victimized.

Resumen

El acoso escolar es un comportamiento agresivo de un estudiante o un grupo hacia otro de forma reiterada y constante, empleando violencia de tipo físico, verbal, psicológico y social con la finalidad de generar daño a la integridad del otro. Los centros de estudio generalmente son lugares con más frecuencia de acoso. La presente investigación tuvo como objetivo describir el acoso escolar en estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa del Milenio Francisco Febres Cordero. Posee un enfoque cuantitativo, un diseño no experimental de corte transversal y alcance de tipo descriptivo. Los participantes fueron 230 estudiantes con una edad X̅ 16.32. Se aplicó el cuestionario European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ), que permite identificar acoso escolar y una ficha sociodemográfica que aportó la caracterización de los participantes. Para efectuar el análisis de los datos se empleó el programa SPSS v.25, identificando que 32,3% de los participantes se encontraban en situaciones de acoso escolar, con predominancia de víctimas con el 18,3%; además, con relación a las variables sociodemográficas se registró mayor hostigamiento en segundo de bachillerato y fue más común en hombres que en mujeres. Se puede concluir que, de la muestra seleccionada 156 (67,8%) adolescentes no se involucra en el acoso escolar y 74 (32,2 %) se identifican con uno de los roles ya sea víctima, agresor o agresor victimizado.

Keywords

Psicología Clínica, Maltrato escolar, Violencia

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TPSC;252

Grado Académico

Enlace al documento