Title: | The Effects of Using Songs as a Pedagogical Tool to Teach and Learn English Pronunciation |
Authors: | Chalco Tenén, Jessica Daniela Nivelo Gómez, Angélica Valeria |
metadata.dc.contributor.advisor: | Heras Urgilés, Gerardo Esteban |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0001-7330-3721 |
metadata.dc.subject.other: | Enseñanza del inglés |
Keywords: | Literatura inglesa. Herramientas pedagógicas Idiomas extranjeros Comunicación efectiva |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 2-Mar-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 44 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;589 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Pronunciation has been considered an essential skill in the process of learning another
language since it facilitates communication among individuals. Therefore, it is important to
teach this skill in English classes, and the use of different pedagogical tools is recommended.
One of the tools available to English teachers is songs. This research synthesis aimed to
identify the effects of the use of songs as a pedagogical tool in the teaching and learning of
English pronunciation and to recognize teachers' and students' perceptions on the use of
songs in the classroom. For this purpose, 20 empirical studies published since 2008 were
analyzed. These articles were analyzed in different categories that were selected based on the
research design and the two main research questions. The findings of this research revealed
that the inclusion of English songs as a pedagogical tool for teaching and learning
pronunciation generates the following effects on students: (1) increased motivation toward
learning English, (2) the improvement and efficient learning of pronunciation and its elements
(phonological sounds, stress patterns, strong and weak forms, linking, intonation, and
connected speech), and (3) the development of active language learners’ participation using
English in a natural way in the classroom. Finally, the analyzed studies showed that both
educators' and learners' perceptions tended to be optimistic towards the use of songs for
teaching and learning pronunciation. |
Description: | La pronunciación se ha considerado una habilidad esencial en el aprendizaje de un segundo
idioma, ya que facilita una comunicación efectiva. Por lo tanto, es importante enseñar esta
habilidad en las clases de inglés y se recomienda el uso de diferentes herramientas
pedagógicas. Una de las herramientas a disposición de los docentes de inglés son las
canciones. Esta síntesis de investigación tuvo como objetivo identificar los efectos del uso de
canciones como herramienta pedagógica en la enseñanza y aprendizaje de la pronunciación
del inglés y reconocer cuáles son las percepciones de los profesores y estudiantes sobre el
uso de canciones en el aula para mejorar el aprendizaje de inglés. Para este propósito, se
analizaron 20 estudios empíricos publicados desde 2008. Estos artículos se analizaron en
diferentes categorías que se seleccionaron en función del diseño de la investigación y de las
dos preguntas principales de investigación. Los resultados de esta investigación revelaron que
la inclusión de canciones en inglés como herramienta pedagógica para la enseñanza y el
aprendizaje de la pronunciación genera los siguientes efectos en los estudiantes: (1) aumento
de la motivación hacia el aprendizaje del inglés, (2) mejora y eficacia del aprendizaje de la
pronunciación y sus elementos (sonidos fonológicos, patrones de acentuación, formas fuertes
y débiles, encadenamiento silábico, entonación y discurso conectado), y (3) desarrollo de la
participación activa de los estudiantes utilizando el idioma inglés de forma natural en el aula.
Por último, los estudios analizados mostraron que tanto las percepciones de los educadores
como las de los alumnos tendían a ser optimistas respecto al uso de canciones para la
enseñanza y el aprendizaje de la pronunciación del idioma inglés |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Pedagogía del Idioma Inglés |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41254 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
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