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Título : Customer Segmentation in Food Retail Sector: An Approach from Customer Behavior and Product Association Rules
Autor: Aviles Gonzalez, Jonnatan Fernando
Llivisaca Villazhañay, Juan Carlos
Correspondencia: Llivisaca Villazhañay, Juan Carlos, juan.llivisaca@ucuenca.edu.ec
Palabras clave : Retail
Random forest
Clustering algorithm
Data mining
A priori
Área de conocimiento FRASCATI amplio: 2. Ingeniería y Tecnología
Área de conocimiento FRASCATI detallado: 2.11.2 Otras Ingenierias y Tecnologías
Área de conocimiento FRASCATI específico: 2.11 Otras Ingenierias y Tecnologías
Área de conocimiento UNESCO amplio: 07 - Ingeniería, Industria y Construcción
ÁArea de conocimiento UNESCO detallado: 0711 - Ingeniería y Procesos Químicos
Área de conocimiento UNESCO específico: 071 - Ingeniería y Profesiones Afines
Fecha de publicación : 2022
Fecha de fin de embargo: 31-dic-2050
Volumen: Volumen 1755
Fuente: Applied Technologies. ICAT 2022. Communications in Computer and Information Science
metadata.dc.identifier.doi: 10.1007/978-3-031-24985-3_18
Editor: Springer
Ciudad: 
Quito
Tipo: ARTÍCULO DE CONFERENCIA
Abstract: 
In competitive markets, customer segmentation improves customer loyalty and business performance, but in practice, these analyses are carried out using simple relationships in dashboard, or Microsoft Excel’ sheets, which do not show customer behavior. Data segmentation in the era of big data has changed this paradigm with some techniques that try to decrease bias. In this research, four segmentation techniques are tested with a large set of data from a retail store. CLARA (Clustering Large Applications Algorithm) and Random Forest algorithms both were the best. Through the RFM (Recency, Frequency, Monetary) approach, eight customer segments were found, where Champions customers spend more money and return frequently to the retail store. In addition, each segment of customer buys following a model, this was demonstrated with the a priori algorithm. Finally, some strategies are given into which products should go together and how to distribute them so that customers can find them, as well as the best-selling products.
URI : http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41154
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-24985-3_18
URI Fuente: https://www.springer.com/series/7899
ISBN : 978-3-031-24985-3
ISSN : 1865-0937
Aparece en las colecciones: Artículos

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