Recursos didácticos TIC para el aprendizaje significativo de ecuaciones de primer grado con una incógnita en noveno año de EGB.

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023-02-10

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

In the present work we sought to solve the difficulties that teachers and students have in the teaching-learning process in the subject of linear equations, with an unknown from procedures and activities making use of ICT tools, which will allow the teacher and student to use these tools to achieve significant learning of this topic. In this work, a qualitative methodology was used; Applying the technique of the interview and documentary review, through the interview subjective and intersubjective data were obtained, which was complemented with the documentary review, this allowed to have an idea about the development and the processes that were going to be raised. From the above, the necessary information was gathered for the creation of the manual, which contains activities that relate the equations of first degree with an unknown with the ICT tools. This manual will allow the teacher to carry out dynamic classes, it will also help him to have a different vision for the teaching of first grade equations. In the same way, students will be able to use the manual to reinforce what they learned in class. In conclusion, the use of the tools contained in the manual will depend on the purpose you want to obtain in the class, either as: class anticipation, group activities, reinforcements, tests, tutorials, or tasks all this according to the difficulties that exist in the educational process, achieving significant learning in students

Resumen

En el presente trabajo se buscó resolver las dificultades que tienen los docentes y estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el tema de ecuaciones lineales, con una incógnita a partir de procedimientos y actividades haciendo uso de herramientas Tic, que le permitirá al docente y estudiante emplear estas herramientas para lograr un aprendizaje significativo de este tema. En este trabajo, se utilizó una metodología cualitativa; aplicando la técnica de la entrevista y revisión documental, a través de la entrevista se obtuvieron datos subjetivos e intersubjetivos, que se complementó con la revisión documental, esto permitió tener una idea sobre el desarrollo y los procesos que se iban a plantear. A partir de lo anterior, se reunió la información necesaria para la creación del manual, que contiene actividades que relaciona las ecuaciones de primer grado con una incógnita con las herramientas Tic. El presente manual le permitirá al docente realizar clases dinámicas, además le ayudará a tener una visión diferente para la enseñanza de ecuaciones de primer grado. De la misma manera, los estudiantes podrán emplear el manual para reforzar lo aprendido en clase. En conclusión, el uso de las herramientas que contiene el manual dependerá de la finalidad que se desee obtener en la clase, ya sea como: anticipación de clase, actividades grupales, refuerzos, pruebas, tutorías, o tareas todo esto de acuerdo a las dificultades que existan en el proceso educativo, logrando un aprendizaje significativo en los estudiantes.

Keywords

Matemáticas, Recursos didácticos, Dificultad del aprendizaje

Citation

Código de tesis

Código de tesis

TMF;282

Grado Académico

Enlace al documento