Title: | La música cameral cubana a inicios del siglo XXI: Yalil Guerra y Old Habana |
Other Titles: | Cuban chamber music at the beginning of the 21. st century: Yalil Guerra and Old Habana |
Authors: | Molerio Rosa, Arleti Maria |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Molerio Rosa, Arleti Maria, arleti.molerior@ucuenca.edu.ec |
Keywords: | Composición musical Música de cámara Códigos culturales Identidad |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 6. Humanidades |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 6.4.5 Musicología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 6.4 Artes |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 02 - Artes y Humanidades |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0215 - Música y Artes Escénicas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 021 - Artes |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 64, número 202 |
metadata.dc.source: | ISLAS. Revista de Estudios Humanísticos y Sociales |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | Introduction: By studying the musical framework of Cuban composers who are located in a foreign environment, we approach a process of connections that includes different points of view and that, in turn, are discursively intertwined in a scenario that builds cultural codes that reinforce the identity. Within this framework, the work provides special analytical attention to the production of Chamber music by Yalil Guerra Soto (1973).Methods: In this research, the analysis proposal based on the enactivecriterion is developed, that is, multivalent and interacting relationships that are unleashed in recipient-creator individuality from specific topics evoked, considering that every analyst is in turn a perceiving subject. -Creative of the work he faces. For traditional historiography, Chamber music is linked to a number of members of an instrumental/vocal format of genres established at the time of classicism, which are performed in a relatively small and intimate space.Results: We focus on an analytical approach to his musical proposal Old Havanaby the composer and guitarist Yalil Guerra for its interconnections between academic and popular music. The sound context exposes a traditional string quartet. The timbre image is conventional, but in turn contains a range of profiles that support the discourse and combine effects of semantic interconnection, giving it a unique aesthetic vision. The alternation of compass according to the discursive requirement is notable, acquiring diversity in the development sections. Conclusions: the cameral concept extends its scope to the genres considered folkloric or popular, interweaving a unifying thought that describes music as a whole. We analyse and corroborate in the work of Yalil Guerra, the resignification, of the sound world of traditional Cuban popular music in an academic context |
Description: | Introducción: Al estudiar el entramado musical de compositores cubanos que se localizan en un ámbito foráneo, nos acercamos a un proceso de conexiones que comprende diferentes puntos de vista y que, a su vez, se entrelazan discursivamente en un escenario que construye códigos culturales que refuerzan la identidad. Dentro de este marco, el trabajo brinda una especial atención analítica a la producción de música de cámara de Yalil Guerra Soto (1973).Métodos: Para la historiografía tradicional, la música de cámara está ligada a un número de integrantes de un formato instrumental/vocal de géneros establecidos en la época del clasicismo, que se interpretan en un espacio relativamente pequeño e íntimo. En esta investigación se desarrolla la propuesta de análisis sustentada en el criterio enactivo, es decir, relaciones multivalentes e interactuantes que se desatan en una individualidad receptora-creadora a partir de tópicos específicos evocados, planteándonos que todo analista es a su vez sujeto perceptor-creativo de la obra a la que se enfrenta. Resultados: Nos centramos en un enfoque analítico de su propuesta musical Old Habana del compositor y guitarrista Yalil Guerra por sus interconexiones entre la música académica-popular. El contexto sonoro expone un tradicional cuarteto de cuerdas. La imagen tímbrica es convencional, pero encierra a su vez una gama de perfiles que sustentan el discurso y conjugan efectos de interconexión semántica, otorgándole una singular visión estética. Es notable la alternancia de compás según el requerimiento discursivo adquiriendo diversidad en las secciones de desarrollo.Conclusiones: El concepto cameral extiende sus alcances hacia los géneros considerados folclóricos o populares, imbricando un pensamiento unificador que describe a la música como un todo. Analizamos y corroboramos en la obra de Yalil Guerra, la resignificación del mundo sonoro de la música popular tradicional cubana en un contexto académico. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40901 https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1243/1018 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/index |
ISSN: | 0042-1547, e 1997-6720 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.