Title: | Parental migration from the perspective of personal-emotional development and school performance in Gualaceo-Ecuador |
Other Titles: | Migración parental desde la mirada del desarrollo personal-emocional y el rendimiento escolar en Gualaceo-Ecuador |
Authors: | Pillacela Chin, Luisa Crespo Fajardo, Jose Luis |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Crespo Fajardo, Jose Luis, luis.crespo@ucuenca.edu.ec |
Keywords: | Ecuador Migration Performance Rurality School |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 5.4.1 Sociología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 5.4 Sociología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 03 - Ciencias Sociales, Periodismo e Información |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0314 - Sociología y Estudios Culturales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 031 - Ciencias Sociales y Ciencias del Comportamiento |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 28, número 3 |
metadata.dc.source: | Revista de Ciencias Sociales |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.31876/rcs.v28i3.38470 |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
Abstract: | Parental emigration represents one of the most serious problems in rural schools in Ecuador. The article aims to determine that the origin of the problems related to the personal-emotional development and school performance of the students of the Rotary Club Basic Education School (Burin Community, Gualaceo, Azuay province, Ecuador), is a consequence of the absence of parents, who have emigrated. The type of research is descriptive, documentary and field; following a methodology for the analysis of the survey applied to 8 students of the center and their corresponding legal representatives (8), supported by a discussion based on the teaching experience during the 2018-2019 school period, as a complementary inquiry technique. The registration of information and its results contrasted with the field observation, made it possible to show that parental emigration has a negative impact on school performance and on the emotional development of the boys and girls of the Rotary Club school. Finally, recommendations are proposed for actions such as: Educational interventions, psycho-affective workshops, increase in work meetings with student representatives, aimed at students affected by this problem being able to cope with the situation, improving their development and school motivation. |
Description: | La emigración parental representa una de las problemáticas más graves de las escuelas rurales de
Ecuador. El artículo tiene como objetivo determinar que el origen de los problemas relacionados con el
desarrollo personal-emocional y el rendimiento escolar de los estudiantes de la Escuela de Educación Básica
Rotary Club (Comunidad de Burín, Gualaceo, provincia de Azuay, Ecuador), es consecuencia de la ausencia
de los padres, que han emigrado. El tipo de investigación es descriptivo, documental y de campo; siguiendo
una metodología para el análisis de la encuesta aplicada a 8 estudiantes del centro y a sus correspondientes
representantes legales (8), apoyadas por una discusión basada en la experiencia docente durante el periodo
lectivo 2018-2019, como técnica de indagación complementaria. El registro de información y sus resultados
contrastados con la observación de campo, permitieron evidenciar que la emigración parental incide
negativamente en el rendimiento escolar y en el desarrollo emocional de los niños y niñas de la escuela Rotary
Club. Finalmente, se plantean recomendaciones de acciones como: Intervenciones educativas, talleres psicoafectivos, incremento de reuniones de trabajo con los representantes de los estudiantes, destinadas a que los
educandos afectados por esta problemática puedan sobrellevar la situación, mejorando su desenvolvimiento
y motivación escolar. |
URI: | 10.31876/rcs.v28i3.38470 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs |
ISSN: | 13159518 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.