Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4070
Title: Estudio aleatorizado para evaluar el programa educativo de autocuidado para mejorar la adherencia al tratamiento en pacientes con hipertensión arterial. Hospital Vicente Corral Moscoso 2012
Authors: Palacios Ortiz, Pamela Priscila
Cobos Pesántez, María Isabel
Tenorio Sánchez, Christian Geovanny
metadata.dc.contributor.advisor: Ojeda Orellana, Marco Ribelino
Keywords: Hipertension
Educacion En Salud
Autocuidado
Cumplimiento De La Medicacion
Hospital Vicente Corral Moscoso
Cuenca
Issue Date: 2013
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 73 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: MED-1767
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Objective: apply self-care education program to improve adherence to treatment in hypertension patients attending outpatient in the “Vicente Corral Moscoso” Hospital in 2012.- Methodology: this was a quasi-experimental study. The total study population was 110 patients, the population was divided into 2 groups of study, experimental group (EG) and control group (CG), both groups were administered the survey: Self-care Appreciation ASA and a test of adherence to treatment and a form to collect demographic data of the population, both groups were selected randomly, then EG was applied to an educational intervention on hypertension and the control group a different topic, then applied again forms mentioned.- Results: The mean age for the experimental group was 54.33 and for the control group 54.89. These differences were not statistically significant (p> 0.05). Females were more prevalent in the experimental group, represented 52.9%. In the group of patients with treatment adherence was found 35.7% in the experimental group and 64.3% in the control group. Seeing the scale of assessment of self-care agency we found that 100% of the population is placed between 2 options: Low self-care agency and very low self-care agency, the first was more prevalent in the experimental group and the second in the control group with 66.7% and 59.2% respectively. 100% of participants in the study had combination therapies for treatment of hypertension.- Conclusions: The educational program increases the probability of better adherence in 1.75 times compared with the control group, also increases perception of self-care in hypertensive patients.AU
Description: 
Objetivo: evaluar un programa educativo de autocuidado para mejorar la adherencia al tratamiento en pacientes con hipertensión arterial que acuden a consulta externa del HVCM en 2012.- Metodología: se trató de un estudio cuasi experimental, con un universo de 110 pacientes, dividido en 2 grupos de estudio Grupo experimental (GE) y Grupo control (GC), a ambos grupos se les aplicó el test ASA de Apreciación del autocuidado, el de adherencia al tratamiento, y un formulario de recolección de datos demográficos, ambos grupos fueron seleccionados aleatoriamente; al GE se le aplicó una intervención educativa sobre HTA y al grupo control una de primeros auxilios, durante 30-45 min/día, 3 días/semana, por 4 semanas; nuevamente se aplicaron los formularios mencionados y se evaluó su impacto.- Resultados: La media de edad para el grupo experimental fue de 54.33 y para el grupo control de 54.89. Estas diferencias no fueron estadísticamente significativas (p>0.05). El sexo femenino fue más prevalente en el grupo experimental representó el 52.9%. En el grupo de pacientes que presentaron adherencia al tratamiento el 35.7% se encontró en el grupo experimental y el 64.3% en el grupo control. Al valorar la escala de apreciación de la agencia de autocuidado se encontró que el 100% de la población se encuentra entre 2 items: Baja agencia de autocuidado y Muy baja agencia de autocuidado, la primera fue más prevalente en el grupo experimental y la segunda en el grupo control con el 66.7% y 59.2% respectivamente. El 100% de los participantes en el estudio presentaron politerapia para el tratamiento de la hipertensión arterial.- Conclusiones: El programa educativo aumenta la probabilidad de mejor adherencia en 1.75 veces en comparación con el grupo control además aumenta la percepción de autocuidado en pacientes hipertensos.AU
metadata.dc.description.degree: 
Médica y Médico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4070
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MED192.pdf4.36 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00