Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40620
Title: Design, construction and validation of a rubric to evaluate mathematical modelling in school education
Other Titles: 
Authors: Toalongo, Ximena
Alsina, Ángel
Trelles Zambrano, Cesar Augusto
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Toalongo, Ximena, ximena.toalongo@udg.edu
Keywords: Modelling cycle
Mathematical modelling
Mathematical practice
Modelling evaluation
Rubric
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2022
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 10, número 24
metadata.dc.source: Mathematics
metadata.dc.identifier.doi: 10.3390/math10244662
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
This study describes the design, construction and validation of a rubric for assessing mathematical modelling processes throughout schooling (3–18 years), especially those oriented by modelling cycles. The final version of the “Rubric for Evaluating Mathematical Modelling Processes” (REMMP) consists of seven elements with their respective performance criteria or items, corresponding to the different phases of a modelling cycle. We concluded that REMMP can be used by both researchers and teachers at different educational levels from kindergarten to high school. The rubric is designed to assess group work developed by students; however, it can eventually be used individually.
Description: 
Este estudio describe el diseño, construcción y validación de una rúbrica para evaluar los procesos de modelación matemática a lo largo de la escolaridad (3-18 años), especialmente aquellos orientados por ciclos de modelación. La versión final de la “Rúbrica para la Evaluación de Procesos de Modelado Matemático” (REMMP) consta de siete elementos con sus respectivos criterios de desempeño o ítems, correspondientes a las distintas fases de un ciclo de modelado. Concluimos que REMMP puede ser utilizado tanto por investigadores como por docentes en diferentes niveles educativos, desde preescolar hasta bachillerato. La rúbrica está diseñada para evaluar el trabajo grupal desarrollado por los estudiantes; sin embargo, eventualmente se puede usar individualmente.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40620
https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85144740848&doi=10.3390%2fmath10244662&origin=inward&txGid=53deef85a560f67505108a92c886b48c
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://www.mdpi.com/2227-7390/10/24/4662
ISSN: 2227-7390
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00