Title: | Implications of dual-language books to develop children’s english vocabulary in the EFL/ESL classroom |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Implications of Dual-Language Books to Develop Children’s English Vocabulary in the EFL/ESL Classroom |
Authors: | Peralta Méndez, Adriana Isabel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Argudo Serrano, Juanita Catalina |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | adriana92isabel@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Alfabetización bilingüe Enseñanza del inglés Estrategias del aprendizaje |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.07 Lengua y Literatura |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 5-Jan-2023 |
metadata.dc.format.extent: | 63 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;588 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Dual-Language Books (DLBs) are a significant tool in English learning for children
nowadays. However, the analysis of the implications of DLBs to develop vocabulary in
English as a Foreign Language (EFL) and English as a Second Language (ESL) classrooms
has not received adequate attention as an applicable tool in a mainstream classroom. Thus,
the present research synthesis aims to review the reported effects on the use of DLBs to
develop English vocabulary in children in the EFL/ESL classroom. 16 empirical studies were
selected to be analyzed. The findings suggested significant gains in knowledge since it was
found that DLBs have a positive effect on vocabulary development, biliteracy achievement,
motivation, cultural understanding, and family involvement in children’s schooling in both
EFL and ESL contexts. However, some findings corroborated that translation accuracy was
crucial to having high-quality DLBs. Finally, DLBs allowed teachers to effectively
implement strategies in the classroom, which created stronger vocabulary learning. Thus,
teachers’ strategies were an important finding, and they were taken into account in the
analysis of this synthesis as a means to develop vocabulary in children with positive results. |
Description: | Los Libros en dos idiomas (DLBs) son una herramienta importante en el aprendizaje
del inglés para los niños en la actualidad. Sin embargo, el análisis de las implicaciones de los
DLBs para desarrollar vocabulario en las aulas de Inglés como lengua extranjera (EFL) e
Inglés como segunda lengua (ESL) no ha recibido la atención adecuada como herramienta
aplicable en un aula convencional. Así, la presente síntesis de investigación tiene como
objetivo revisar los efectos reportados sobre el uso de libros en dos idiomas para desarrollar
el vocabulario en inglés con niños en el aula de EFL/ESL. Se seleccionaron 16 estudios
empíricos para ser analizados. Los hallazgos sugieren avances significativos en el
conocimiento, ya que se encontró que los libros de dos idiomas tienen un efecto positivo en
el desarrollo del vocabulario, el logro de la alfabetización, la motivación, la comprensión
cultural y la participación de la familia en la escolaridad de los niños en contextos de EFL y
ESL. Sin embargo, algunos hallazgos corroboraron que la precisión de la traducción es
crucial para tener DLBs de alta calidad. Finalmente, los DLBs dieron a los profesores la
oportunidad de implementar estrategias efectivas en el aula, lo que creó un mejor aprendizaje
de vocabulario. Así, las estrategias de los docentes fueron un hallazgo importante, y se
tomaron en cuenta en el análisis de esta síntesis como medio para desarrollar vocabulario en
niños con resultados positivos. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40613 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|