Arreglos para guitarra de tres obras del compositor Carlos Bonilla Chávez
Loading...
Date
2022-12-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
The musical arrangement is a new creation or version of a work that includes innovative elements
that can be modified in the melody, harmony, rhythm, instrumentation, among others, without
losing the musical idea of the composer. The object of study of the present investigation is the use
of harmonic techniques used by the guitarist Donald Régnier for the fusion with the Ecuadorian
Pasillo. The objective is to make arrangements for guitar of three works by composer Carlos
Bonilla Chávez; The qualitative research methodology was used, which focuses on the creative
development of an applied arrangement for solo guitar. The project is descriptive, to understand
the applied arranging technique, which was developed through documentary research.
The work presents the theoretical arguments used for the development of musical arrangements
and the parameters for the execution of the corridor, in fusion with harmonic techniques of Jazz.
Finally, it was possible to corroborate that it is feasible to make arrangements of Ecuadorian
corridors for solo guitar for pedagogical purposes, contributing to the Ecuadorian musical heritage
with harmonic elements of the Jazz genre.
Resumen
El arreglo musical es una creación o versión nueva de una obra en donde se incluyen elementos
innovadores que pueden ser modificados en la melodía, armonía, ritmo, instrumentación, entre
otros, sin perder la idea musical del compositor. El objeto de estudio de la presente investigación
es la utilización de técnicas armónicas utilizadas del guitarrista Donald Régnier para la fusión con
el Pasillo ecuatoriano. El objetivo es realizar arreglos para guitarra de tres obras del compositor
Carlos Bonilla Chávez; se utilizó la metodología de investigación cualitativa, que tiene como
enfoque el desarrollo creativo de arreglo aplicado para guitarra sola. El proyecto es descriptivo,
para comprender la técnica arreglística aplicada, que fue desarrollada a través de la investigación
documental.
El trabajo presenta los argumentos teóricos utilizados para el desarrollo de los arreglos musicales
y los parámetros para la ejecución del pasillo, en fusión con técnicas armónicas del Jazz.
Finalmente se pudo corroborar que es factible realizar arreglos de pasillos ecuatorianos para
guitarra sola con fines pedagógicos, aportando al acervo musical ecuatoriano con elementos
armónicos del género Jazz.
Keywords
Artes Musicales, Pasillo ecuatoriano, Música popular ecuatoriana, Arreglos musicales
Citation
Código de tesis
Código de tesis
TMUS;195
