Title: | Implementación de un programa lúdico para el desarrollo de la coordinación motriz en las clases de educación física en niños/as de 6 a 10 años |
Authors: | Bermeo Sandoval, Angélica Lisbeth Calle Lalangui, Andrea Estefanía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Barreto Andrade, Jorge Antonio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | bermeo197307@gmail.com coteandrea16@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Deportes |
Keywords: | Cultura Física Educación física Actividades lúdicas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5801.07 Métodos Pedagógicos |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 24-Nov-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 100 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Series/Report no.: | TEF;294 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The present investigation entitled Implementation of a playful program for the development
of motor coordination in physical education classes in children from 6 to 10 years old, is
framed in the approach because it allows finding solutions to different problems through
experimentation and evaluation; In this sense, the type of research is field with a quasi-
experimental design. The general objective of the research is to implement a playful program
for the improvement of motor coordination during Physical Education classes. With this, it
is sought to know if through different exercise dynamics it is possible to improve the motor
coordination of children from 6 to 10 years. It is important to mention that different authors
have acquired for the construction of the playful program, which support the importance and
characteristics of good motor development in childhood. As is the case of the position of
Franco and Ayala (2011) that motor, skills are not only to function in the world, but also to
become and understand the subjects that surround them with an objective purpose. Within
the theoretical framework, the figure of physical education as a subject is also appreciated.
The population of this research had made up of 150 children and the sample had made up of
66 children who will been divided by gender. The 3JS motor coordination test was used,
which has as its purpose the evaluation of the level of motor coordination of boys and girls
from 6 to 11 years old, it consists of 7 tasks that must be carried out consecutively and without
rest. The results of the 3JS motor coordination test. Both in boys and girls, in the pre and post
of the instrument; in the jumping exercise, it will acquire an average of 3.06 in the pretest
and an average of 3.36 in the post test, being together with test 2 the best averages obtained.
Which places both applications in the category of "Moderately accomplished". This result is
repeated in other exercises, reaching the conclusion that the application of the playful
program for the improvement of motor coordination was effective and may have better results
if its duration were longer. |
Description: | La presente investigación titulada Implementación de un programa lúdico para el desarrollo
de la coordinación motriz en las clases de EF en niños/as de 6 a 10 años, se encuentra
enmarcada en el enfoque cuantitativo debido a que permite encontrar soluciones a diferentes
problemas por medio de la experimentación y evaluación; en este sentido, el tipo de
investigación es de campo con un diseño cuasi experimental. El objetivo general de la
investigación es implementar un programa lúdico para el mejoramiento de la coordinación
motriz durante las clases de EF, con esto se busca conocer si por medio de diferentes
dinámicas de ejercicios se puede mejorar la coordinación motriz de los niños de 6 a 10 años.
Es importante mencionar que para la construcción del programa lúdico se utilizó diferentes
autores, que dan sustento a la importancia y características de un buen desarrollo motriz en
la niñez; como es el caso de la postura de Franco y Ayala (2011) que la motricidad, no solo
es para desenvolverse en el mundo, sino también, para hacerse y darse a entender, a los
sujetos que lo rodean con un fin objetual; dentro del marco teórico también se aprecia la
figura de la EF como materia. La población de esta investigación está conformada por 150
niños/as y la muestra estuvo conformada por 66 niños/as que estarán divididos por género.
Se empleó el test de coordinación motriz 3JS, que tiene, tiene como propósito la evaluación
del nivel de coordinación motriz de niños y niñas de 6 a 11 años, este consta de 7 tareas que
se deben realizar de forma consecutiva y sin descanso. Los resultados del test de coordinación
motriz 3JS, tanto en niños y niñas, en el pre y post del instrumento; en el ejercicio saltar
obtuvieron una media de 3,06 en el pre test y una media de 3,36 en el post test siendo junto
con la prueba 2 las mejores medias obtenidas, lo que ubica ambas aplicaciones en la categoría
de “Medianamente logrado”; este resultado se repite en otros ejercicios llegando a la
conclusión que la aplicación del programa lúdico para el mejoramiento de la coordinación
motriz, si fue eficaz y quizás tendría mejores resultados si su duración fuese más prolongada. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía de la Actividad Física y Deporte |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40382 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|