Percepción de la calidad de atención en salud en diabetes mellitus 2, durante la pandemia por COVID-19, Hospital Vicente Corral Moscoso en el periodo 2021-2022, Cuenca-Ecuador
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Date
2022-11-08
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Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
Background: In 2019 in Wuhan, China, COVID-19 was discovered. A pandemic is
declared in March 2020. World public health covered the budget and science to counter it,
but there is little evidence on quality of care for diseases already established within COVID19 hospitals.
Objective: To describe the perception of patients with Diabetes in relation to the quality
of health care during the COVID-19 pandemic.
Materials and Method: The study is qualitative, descriptive, uses semi-structured
interviews validated by experts after conducting pilot questions, analyzing the relevance
of the ATLAS ti node survey. In person, authorized interviews were conducted with 10
participants, achieving sample saturation that guarantees solidity for the study.
Results: The participants between 49 and 65 years old are half blood, mostly widowed
men, elementary education, different occupation and work situation, diagnosed with
Diabetes about 7 - 35 years ago, with complications exacerbated during the pandemic.
The perception of their disease in the pandemic was negative, added to socioeconomic
conditions and vulnerability situations that determined their health. The general perception
of quality of care was positive due to satisfaction and gratitude, but with cases of
dissatisfaction due to material resources and human treatment of nursing, imaging,
statistics and emergencies, evidencing suggestions and recommendations.
Conclusions: The quality of care has been aggravated in users with Diabetes within
COVID-19 hospitals such as Vicente Corral Moscoso Hospital. Exacerbated situations of
access, care and social vulnerability reinforce the speeches of inefficiencies in the quality
of care.
Resumen
Antecedentes: En 2019 en Wuhan, China, descubren al COVID-19. Se declara pandemia
en marzo 2020. La salud pública mundial abarcó presupuesto y ciencia en contrarrestarla,
pero existe poca evidencia sobre calidad de atención de las enfermedades ya establecidas
dentro de hospitales COVID-19.
Objetivo: Describir la percepción de pacientes con Diabetes en relación a la calidad de
atención en salud durante la pandemia por COVID-19.
Materiales y Método: El estudio es cualitativo, descriptivo, emplea entrevistas
semiestructuradas validadas por expertos previa realización de preguntas piloto,
analizando la pertinencia de la encuesta por nódulos de ATLAS ti. De manera presencial se
realizó entrevistas autorizadas a 10 participantes logrando saturación de muestra que
garantiza solidez para el estudio.
Resultados: Los participantes entre los 49 y 65 años son mestizos, mayormente hombres
viudos, instrucción primaria, diferente ocupación y situación laboral, diagnosticados de
diabetes hace 7 - 35 años, con complicaciones exacerbadas durante la pandemia. La
percepción de su enfermedad en pandemia fue negativa, sumado a condiciones
socioeconómicas y situaciones de vulnerabilidad que determinaron su salud. La percepción
general de calidad de atención fue positiva por satisfacción y agradecimiento, pero con casos
inconformes por recursos materiales y trato humano de enfermería, imagenología,
estadística y emergencias, evidenciándose sugerencias y recomendaciones.
Conclusiones: La calidad de atención ha sido agravada en usuarios con Diabetes dentro
de hospitales COVID-19 como el Hospital Vicente Corral Moscoso. Las situaciones de
acceso, atención y vulnerabilidad social exacerbadas refuerzan los discursos de ineficiencias
en la calidad de atención.
Keywords
Medicina, Diabetes mellitus 2, Atención médica, COVID-19
Citation
Código de tesis
Código de tesis
MED;2691
